-
15 décembre 2018, par rixke
Ik zie hem nog voor me staan in ’t midden van de wachtkamer, de oude man van de locomotieven, terwijl zijn lange hand over zijn aangezicht streelde, zijn wenkbrauwen gladstreek en zijn blik afwezig door het raam dwaalde naar twee treinen die elkaar kruisten. Op zijn hoofd zat, als een paddestoel, zijn te kleine muts en uit zijn loshangende sjerp en zijn te grote overjas puilde heel de haveloosheid van zijn leeftijd. Hij hijgde als iemand die snel gemarcheerd had, een kortademigheid die hij (...)
-
8 décembre 2018, par rixke
Deze foto van een spoorman die wel verdwaald lijkt in een zonderlijk landschap, werd genomen tijdens de werken die uitgevoerd worden voor het aanleggen van de nieuwe reisweg tussen Walcourt en Mariembourg (zie « Het Spoor » van december 1969).
-
5 décembre 2018, par rixke
Nouvelle-Guinée, automne 1953 : un grand brun aux cheveux coupés en brosse plonge dans la « Vallée infernale ». Pour la première fois, le nom du « Commandant » éclate sur fond rouge sur les couvertures de la collection Marabout-Junior.
Au début de l’année 1954, Morane réapparaît sur les côtes de la Méditerranée, dans une « Galère engloutie »... et surtout à la vitrine de toutes les « bonnes » librairies. Un héros est né.
Quarante ans plus tard, Robert Morane, dit Bob, est toujours là, non seulement en librairie, (...)
-
28 novembre 2018, par rixke
In het begin van 1953 beslisten de NS diesellocomotieven aan te kopen om zo snel mogelijk de stoomlocomotieven op de niet geëlektrificeerde lijnen te vervangen. Vanaf 1954 werden er 100 dieselelektrische locomotieven (2201-2300) geleverd door de Nederlandse industrie, onder licentie van Baldwin-Westinghouse ; 50 gelijkaardige locomotieven (2301-2350), in Frankrijk gebouwd om redenen die verband hielden met de leveringstermijn, werden, vanaf 1956, door een andere geconcessioneerde firma van (...)
-
24 novembre 2018, par rixke
L’intégration de l’archéologie dans les grands travaux d’aménagement est récente dans nos régions. Elle tient de la coopération entre le maître d’œuvre et les archéologues et ce, dès la constitution des projets. Les fouilles en cours sur les emprises du tracé du TGV entre la frontière française et Tubize sont l’exemple de cette concertation entre archéologues et aménageurs. Le programme de recherches archéologiques s’inscrit en effet dans les études préalables à l’installation de la ligne sur le tronçon (...)
-
17 novembre 2018, par rixke
Vandaag nodig ik je uit tot een zwerftocht door de Gaume, dit zuidelijk hoekje van België, dat voor sommigen een Provencaals klimaat heeft. De bewoner van de Gaume weet dat het woord klimaat verschillende betekenissen heeft.
In het begin van deze eeuw was het een hele onderneming om op reis te gaan naar dit afgelegen en mysterieuze oord : vertrekkend uit het « Luxemburgstation » te Brussel, om 6 u. 20, zette de exprestrein naar Bazel ons om 9 u. 42 af te Aarlen, waar de « Rapide Gaumais » ons (...)
-
14 novembre 2018, par rixke
En 1830 la Belgique devint un Etat indépendant. Très vite elle songea à se doter d’un réseau performant de voies de communications. C’est ainsi que la loi du 1er mai 1834 prévoyait que la jeune nation belge serait dotée d’un réseau de chemins de fer reliant les villes et sites industriels les plus importants du pays. Cette décision royale était une primeur mondiale étant donné que la Belgique a prouvé par l’exécution de cette décision qu’il était dorénavant possible de construire et d’exploiter tout un (...)
-
7 novembre 2018, par rixke
Francis exerce la fonction de préparateur-chronométreur au service de l’Infrastructure et, plus précisément, dans le domaine de la signalisation. Il s’occupe en effet de l’approvisionnement en matériel des électromécaniciens qui composent les brigades de travaux de Namur, Jemelle et Arlon, sans oublier celui des ajusteurs formant une autre brigade, située à Libramont. Quand il le faut, il n’hésite pas non plus à dépanner les arrondissements de l’ancien groupe de Namur. Cela représente un territoire (...)
-
3 novembre 2018, par rixke
Ter gelegenheid van een vergadering van een gemengde groep UIC-OSJD, die onlangs te Tbilissi werd gehouden, konden de deelnemers remproeven op zware treinen bijwonen waarbij er vrij ophefmakende resultaten geboekt werden.
De eerste proef werd genomen op een lijn met hellingen en dalingen met een trein bestaande uit vijftig ketelwagens, twee laboratoriumrijtuigen en twee elektrische locomotieven ; het stel woog in totaal 4 663 ton en was 730 m lang. Die trein, welke 40 km/u. reed, werd over (...)
-
24 octobre 2018, par rixke
In Siberië zal er over de Amour-stroom een spoorwegbrug geslagen worden. Zo zal het niet meer nodig zijn een spoorbaan te leggen over het ijs van de stroom zoals dat nog elke winter gebeurt tijdens de onderbreking van de ferrybootdienst naar Sakhaline of Kamtchatka.