Accueil > Het Spoor > Rollend materieel > Motorstellen > Vaarwel, hondekoppen

Vaarwel, hondekoppen

lundi 4 février 2013, par rixke

Omstreeks 1985 zal het huidige Benelux-materieel van de dienst Brussel - Amsterdam vervangen worden. De Nederlandse Spoorwegen en de NMBS hebben over de vervanging in principe overeenstemming bereikt. De uitwerking van de details, de inschakeling van het overleg en het opnemen in de investeringsplannen moeten nog van de grond komen.

Wel zou nu al vast staan dat het trek-duwtreinen zouden worden. België zou hiervoor de nieuw te ontwikkelen tweespanningslocomotief leveren en de Nederlandse Spoorwegen de rijtuigen, inclusief het stuurstandrijtuig. Die rijtuigen zouden een grote gelijkenis hebben met de nieuwe Nederlandse Intercity-rijtuigen die momenteel worden geleverd.

Het materieel dat op het ogenblik de intercitydienst Brussel - Amsterdam verzorgt, stamt ten dele uit 1957, het jaar waarin met de Beneluxdienst gestart werd. Het betreft de 12 elektrische tweerijtuig-treinstellen, de zogeheten hondekoppen. Van die twaalf stellen zijn er vier eigendom van de NMBS. Deze hondekoppen kunnen zowel onder het Nederlandse stroomsysteem (1 500 Volt) als onder het Belgisch stroomsysteem (3 000 Volt) rijden.

JPEG - 83.1 ko
Een hondekop in het station Antwerpen-Centraal

Ook de vijf trek-duw-treinen uit de jaren zeventig zullen in 1985 vervangen worden. Deze treinen zijn van gemengd Nederlands-Belgische samenstelling. België zorgde voor de tweespanmngslocs en de rijtuigen eerste klas, Nederland voor de rijtuigen tweede klas en de stuurstand-restauratie-rijtuigen.