Homepagina > Het Spoor > Buitenland > De spoorwegen van Finland
De spoorwegen van Finland
maandag 25 februari 2013, door
Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]
Het net
De eerste spoorlijn, van Helsinki naar Hämeenlinna, werd ingewijd in maart 1862; binnen minder dan een jaar zullen de Finse Staatsspoorwegen dus hun honderdste verjaardag vieren.
De spoorwijdte is er dezelfde als in Rusland, d.i. 1.524 millimeter.
In 1900 bedroeg de lengte van het net 2.650 kilometer; in 1939 bereikte ze nagenoeg 5.500 km. Na de oorlogen van 1939-1944 tussen de U.S.S.R. en Finland, werd het net, door de afstand van grondgebied, 1.300 km korter. Voor het ogenblik telt het nagenoeg 5.300 km; meer dan duizend kilometer spoor werden dus in Finland gelegd op 16 jaar tijd.
Er bestaan in dit land maar twee private spoorbanen; het zijn lijnen met smalspoor die over een lengte van ongeveer 70 km lopen.
Materieel
Na de oorlog werd het materieel grondig vernieuwd. Het aantal wagens bedraagt 27.000. Er zijn nog veel oude voertuigen in omloop, maar, in de loop van de laatste jaren, werd een grote hoeveelheid platte wagens van 19 ton gebouwd en verscheidene speciale wagens. Het bouwprogramma voorziet een jaarlijkse produktie van 1.500 wagens gedurende de drie volgende jaren. Het aantal rijtuigen bedraagt 7.500. Dit materieel wordt eveneens vernieuwd, vooral voor de bediening van de grote lijnen, zowel wat de dagrijtuigen als de slaaprijtuigen betreft.
De Finse Staatsspoorwegen beschikten, op het einde van 1960, over 650 stoomlocomotieven, 20 zware baandiesellocomotieven, 170 lichte diesellocomotieven en 170 lichte rijtuigen met dieselmotor. Er zijn ook nog 25 motorwagens in omloop.
De Staatsspoorwegen hebben een ontwerp voorgelegd dat de elektrificatie voorziet van 990 kilometer spoorweg om het hoofd te bieden aan de toename van de goederentrafiek ingevolge de machtige ontplooiing van de Finse industrie.
De bewezen diensten
In Finland verzekeren de spoorwegen 50 % van het goederenvervoer en 20 % van de reizigers trafiek. Vooral de houtindustrie geeft veel werk aan de spoorwegen; het grootste gedeelte van de transporten van papier, cellulose en gezaagd hout geschiedt per spoor.
Sociale Werken
Het personeel van de Staatsspoorwegen telt 32.000 bedienden.
De spoormannen hebben hun geneesheren; het net is onderverdeeld in gewesten voor medische hulpverlening, waarvan sommige beschikken over polyklinieken. De radiografie is verplichtend.
De Finse spoormannen genieten ruime faciliteiten op het stuk van de woonstgelegenheid (huur tegen gematigde prijzen, hypothecair krediet...).
Een grote aandacht gaat naar de vrije-tijdsbesteding; talrijke groepen van spoormannen ontvangen toelagen.
Het personeel beschikt ook nog over twee excursiecentrums en over een zeker aantal vakantiehuizen.
Bron: Het Spoor, augustus 1961