Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Nieuwe tunnel aan de Furka-Oberalp

Nieuwe tunnel aan de Furka-Oberalp

Phil Dambly.

maandag 25 maart 2013, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Opdat de treinen verder Kunnen, ondanks de sneeuw...

De Furka-Oberalpspoorweg verbindt Brieg met Andermatt en Geschenen, en, over de Oberalpbergpas, met Disentis. Deze 97 km lange lijn is een baanvak van het 500 km lange net van spoorwegen met spoorbanen van een meter die de Zwitserse Alpen doorkruisen van Zermatt naar Andermatt, St-Moritz, Tirano en Schuls. Inderdaad, ze zorgt voor de aansluiting met de Visp-Zermatt-Bahn (V.Z.B.) te Brieg en met de Rhetische Spoorwegen (RhB) te Disentis, en is aldus een schakel tussen de toeristische centra van Wallis, Uri en Graubunderland. Dank zij bovendien zijn aansluiting met het SBB-net, enerzijds, te Göschenen en, anderzijds, te Brieg waar de Berner-Lotschberg-Simplonspoorweg (B.L.S.) eindigt, verbindt de FO de grote lijnen van de Simplon en van de Lótschberg met die van de Sint-Gotthard.

Een door een diesellocomotief geduwde sneeuwruimer in volle actie

Het FO-net wordt volledig geëxploiteerd sedert 1926 en werd geëlektrificeerd tussen 1940 en 1942. Tijdens die periode werd het, met uitzondering van het baanvak Oberwald-Realp, aangepast om het hele jaar door voor het verkeer opengesteld te blijven. Sedert een tiental jaren kent de FO een voortdurende stijging van zijn reizigersverkeer, wat dan inzonderheid te wijten is aan de wintersportplaatsen Sedrun en Andermatt, aan het vakantiecentrum Fiesch, waaraan heel wat Belgische schoolkinderen heerlijke herinneringen bewaren, enz.

De sluiting van het baanvak Oberalp-Realp, die gedurende de winter noodzakelijk is vanwege het gevaar voor lawines, schept ernstige problemen; zo is bijv. het wegruimen van de sneeuw in de lente een vrij zware karwei. Het boren van een basistunnel werd dan ook beslist en goedgekeurd. Deze 13,3 km lange tunnel zal, om geologische redenen, een boog in zuidelijke richting maken. Het hoogste punt van de lijn zal daardoor van 2 160 m tot 1538 m verlaagd kunnen worden. De hellingen die thans 110 per duizend bedragen, zullen worden beperkt tot 30 per duizend. De tandradbaan Abt zal over heel dit baanvak worden afgeschaft waar het opvoeren van de snelheid een tijdwinst van ongeveer 30 minuten en een verhoging met 25 % van het rendement met zich zal brengen.

Zonder commentaar...

Op de andere baanvakken werden talrijke beschermingsgalerijen tegen lawines aangebracht.

Het baanvak Andermatt-Göschenen is voortaan beschut tegen lawines en instortingen; andere werken werden uitgevoerd of zullen uitgevoerd worden in de streken die aan dezelfde gevaren blootstaan.


Bron: Het Spoor, januari 1973