Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Reisindrukken uit India

Reisindrukken uit India

F. B.

maandag 29 april 2013, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

 Calcutta

Van Calcutta kreeg ik maar weinig te zien. En wat ik er zag beviel mij dan nog niet.

Havenstad. Vier miljoen inwoners: ik vraag mij af koe men ze kon tellen. Tienduizenden - of honderdduizenden? - mensen slapen ’s nachts buiten. Men komt ter wereld - of men sterft - op de stoep of op het perron van een station.

Mengeling van Europeanen en Chinezen, Thibetanen en Arabieren, volkeren uit het Verre Oosten of uit het Verre Westen: overweldigende wemeling, bruisend, kleurrijk, vuil, lawaaierig.

Er is gelegenheid om de tempels van Jaïn en Kaligath te bezichtigen. Maar ik heb opnieuw de befaamde speciale trein moeten nemen om de elektrificatie-installaties van 25.000 V te zien, nadat ik te voren, in de stelplaats van Howrah, toezicht had uitgeoefend (?) op het onderhoud van de elektrische motorwagens voor 3.000 V gelijkstroom.

Een Indiase collega, die ik enkele jaren geleden te Brussel had ontmoet en die mijn naam op de lijst der bezoekers ontwaard had, valt mij letterlijk in de armen. Hij is heel gelukkig mij weer te zien en te kunnen praten over de mooie carnaval te Binche en over.. gelijkstroom.

 25.000 Volt, 50 perioden

Het tweede vijfjarenplan van India voorziet de elektrificatie van 2.150 km lijnen met eenfazige stroom van 25.000 V, het systeem dat voor de grote Franse en Engelse elektrificaties gebruikt werd. Deze elektrificatie omvat de streken van Bombay, Calcutta en Madras.

Een kort baanvak, dat Rajkharsawan (God zegene U!) met Dangoaposi (78 km) ten westen van Calcutta verbindt, wordt in dienst gesteld bij gelegenheid van het bezoek van de Bestendige Commissie van de I.V.C.S. De locomotief, die rechtstreeks uit de werkplaatsen van enkele grote Europese constructeurs komt (België had er zijn aandeel in), deed haar verschijning, volledig opgetooid met slingers van gele bloemen. Doopsel: een kokosnoot wordt verbrijzeld tegen de trekhaak. Foto’s. Filmcamera’s.

In het station Kendposi, waar zich het tractie-onderstation bevindt, wordt ik ingewijd in de geheimen van het Hindi- en Bengaliachrift. Het schijnt dat, enkele jaren geleden, deze streek onveilig gemaakt werd door tijgers en dat de inlanders er bestendig gewapend met peil en boog rondliepen.

 Bombay

De reis Calcutta - Bombay werd afgelegd per vliegtuig van het “Viscount”-type. Nagenoeg 1.700 km, iets meer dan vier uur vliegen. De luchthaven van Calcutta heet Dum-dum; die van Bombay bevindt zich te Santa Cruz.

Verandering van klimaat. Te Bombay wijst de thermometer, reeds vier weken aan een stuk, 34 graden aan in de schaduw.

In het hotel waar ik afgestapt ben, zijn de muren van de kamer en van de badkamer behangen met berichten, consignes en onderrichtingen: men zou zich in een grote stelplaats in het lokaal van de machinisten wanen! De vergelijking gaat ten volle op: de “Onthaaldienst” deed mij een boel dingen schrijven in een register zo groot als een orderboek.

De bochtige rede of “Marine Drive” is heerlijk, maar het is heet, stikkend heet, en het ruikt hier naar slijk.

Het stilzwijgend wachtwoord voor vanavond luidt: zich niet vermoeien, want morgen...

 Ajanta en Ellora

Nog een avontuur! Opstaan om vier uur ’s morgens. Een uur auto om de vlieghaven van Santa Cruz te bereiken. Start om 6 h. Bestemming: Aurangabad (280 km).

Een uur vliegen in een klein tweemotorig vliegtuig. Om de beurt komen de leden van de bemanning met de passagiers een praatje slaan. Maar wie toch bestuurt dit vliegtuig? Ik begin een technische discussie met de marconist en... ik eindig de reis in de stuurhut waar ik ondertussen het radiozend- en ontvangtoestel mag bedienen. Men heeft mij nochtans niet toegelaten het vliegtuig te besturen, al was het maar gedurende enkele meter (?), zodat allen toch veilig en wel te Aurangabad aangekomen zijn!

Tempel van Kailasa.

Ontbijt, gevolgd door een tweehonderd kilometerlange rit per auto om Ajanta te bereiken. Daar bevinden zich in een wilde bergengte uit de rots gehouwen tempels t samen negenentwintig boeddhistische kapellen en kloosters, gebouwd tussen de 2e eeuw vóór onze tijdrekening en de 7e eeuw van onze tijdrekening. Gebeeldhouwde stenen en gekleurde fresco’s stellen onderwerpen voor uit de boeddhistische folklore en verhalen de legenden die rond het leven van Boeddha geweven werden.

Wij rijden terug naar Aurangabad, langs een kleine omweg van 30 kilometer voor een bezoek aan de grotten van Ellora. Meer dan een uur heb ik vertoefd in de tempel van Kailasa die 50 m lang, 33 m breed en 29 m hoog is, volledig uitgehouwen uit één rotsblok en waarvan al de zichtbare oppervlakken beeldhouwwerken van goden, godinnen en dieren voorstellen. Dit tart alle beschrijving,

 Elektrifikatie rond Bombay

De streek van Bombay werd geëlektrificeerd (in 1925) met gelijkstroom van 1.500 V. Er zijn twee stations die respectievelijk tot de Western en de Central Railway behoren. Dit is vooral van belang voor het reizigersvervoer. De treinen volgen elkaar op met een tussenpoos van vier minuten. Op de Central Railway heeft de trafiek met 455 % toegenomen in 30 jaar.

Het is een deel van dit net dat wij doorreisden met een speciale trein om het onderstation van Kalyan te bezoeken (3 groepen die elk samengesteld zijn uit twee één-ankeromzetters van 750 V in serie) en de centrale bedieningspost van de onderstations en de sectie- en voedingsposten.

Vandaar gaat de reis verder in een uiterst wilde streek om Lonavla (700 m boven de zeespiegel) te bereiken na een 25-kilometerlange tocht over een helling van 33 mm/m. De hellende vlakken van Lonavla!

In het hotel maakt men van onze afwezigheid gebruik om de hal te versieren met plastieken dennen, gekleurde guirlandes en pakjes witte watten. Kerstmis is in aantocht! Daar het buiten meer dan 20 graden warm is en men hunkert naar de frisheid van de zalen met lucht verzorging, biedt deze nabootsing van sneeuw een gek schouwspel. Tradities. S’Avonds wonen wij een schouwspel bij van Indische dansen: Kathakali, Bharatha Natyam, Devadasi en Krishna Natyam. Ritmische muziek van slaginstrumenten, bevalligheid der bewegingen van lichaam en handen, klederen met metaalglans. Dat alles heeft een zeer diepe betekenis, die zo ingewikkeld is dat ik ze... niet begrijp. Het is nochtans de derde maal dat ik een zo mooie kunstuiting met veel aandacht bijwoon.

De volgende dagen bezoeken wij de grotten van Elephanta (VIe eeuw) met hun mooie tempel die toegewijd is aan Shiva. Wij bezoeken eveneens de Aarey Milk Colony (een uitgestrekt centrum van melkpasteurisatie) en wij maken een uitstapje naar de kust van Juhu Bay die door kokospalmen omzoomd is.

 Aan alles komt een einde...

Zondag 20 december. In de luchthaven van Bombay wacht ik geduldig op het vertrekuur van het vliegtuig. Het is bijna middernacht.

Mijn Indiase vrienden dringen erop aan dat ik in Europa zou gaan vertellen dat India niet het land is van de tijgers, de cobra’s en de schorpioenen. Dat lijkt mij juist. Ik maak hun niettemin een vriendelijk verwijt over het feit dat zij mij zelfs niet een enkele tijger getoond hebben. Ontgoocheling: er zijn er geen in de omgeving van Bombay.

Maar men nodigt mij in alle ernst uit mijn verblijf 24 uur te verlengen met de belofte de volgende morgen op jacht te gaan naar panters en luipaarden! Ik had ongelukkig genoeg mijn reisgoed reeds laten inschrijven, en mijn roepies waren op!

Gaarne had ik u nochtans een jacht op groot wild willen beschrijven...

De Satyagraha-Ieer van Gandhi

  • “De Satyagraha bestaat erin de tegenstander te veroveren door het lijden op zich te nemen...”
  • Een beoefenaar van de Satyagraha laat alle vrees varen. Hij is dus niet bang om vertrouwen te hebben in zijn tegenstanders. Zelfs indien deze laatsten twintigmaal hun woord niet gestand doen tegenover hem, is hij nog bereid om bun een eenentwintigste maal zijn vertrouwen te schenken, want de wezenheid zelf van zijn overtuiging bestaat erin stellig te rekenen op het beste in de mens...”
  • “De mens en zijn daad zijn twee onderscheiden zaken. Terwijl men de goede daad moet loven en de slechte slaken, verdient hij, daarentegen, die ze gesteld heeft, al is hij goed of slecht, altijd achting of medelijden, volgens het geval...”
  • “Er bestaat maar één God voor ons allen, al vinden wij hem dan nog langs de Koran, de Zend Avesta, de Talmoed, de Bijbel of de Gita. En het is de God van liefde en waarheid...”
  • “Een vriendschap die goedheid verwacht van hen die men liefheeft is een baatzuchtige zaak, terwijl de ware liefde belangeloos is en geen enkele achting vordert...”

(Foto’s van de schrijver.)

Bron: Het Spoor, maart 1960


[1Zie “Het Spoor” nr 40 van december 1959.