Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Rollend materieel > Treinen > Een merkwaardige prestatie...

Een merkwaardige prestatie...

lundi 3 juin 2013, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Tijdens de eerste proefritten op de lijn Brussel - Aarlen hadden wij de overtuiging reeds opgedaan dat het voor een electrisch motorrijtuig slechts kinderspel is op een helling te starten of te versnellen en dat het lijnprofiel alleen tijdens het dalen een rol speelt ... want dan moet geremd worden om de toegelaten snelheid niet te overschrijden !

Een reclame uit de tijd van de eerste autobanden verklaarde : “De band X verslindt de hindernis” ; nu zouden wij eveneens kunnen zeggen dat de electrische motorwagen de hellingen “verslindt” !

Deze overtuiging bracht er ons toe te onderzoeken welke de minimurn-uurregeling zou zijn voor een rit Brussel - Aarlen die in ideale omstandigheden zou verlopen. Een bijzondere trein bood ons de gedroomde gelegenheid om een heuglijke demonstratie te houden. Maar laat ons liever het diagram bekijken dat opgenomen werd door de registrerende snelheidsmeter van de motorwagen 228.130, dat mooie voertuig in roestvrij staal.

Op minder dan 3 km van Aarlen, rijdt de trein reeds tegen 120 km/u.

Een lichte snelheidsvermindering op 30 km van Aarlen duidt de helling naar Hamipré aan ; wat verder moet de snelheid gedurende een tiental kilometer tot 90 km/u beperkt worden omwille van de kronkelingen van het spoor in de mooie streek van Mirwart (daling van Ubramont naar Jemelle). Na ongeveer 41 minuten bereiken wij Jemelle waar wij een minuut en enkele seconden blijven stilstaan om dan de helling naar Marloie aan te vatten, tegen 110 km/u ! Een korte daling laat toe weer tegen 120 km/u te rijden ; de steile helling naar Haversin vertraagt lichtjes de gang van de trein en wij bereiken Namen na een rit van 1 u 14’.

Een minuut later vertrekken wij weer en beklimmen de helling van Rhisnes ; zodra de zone waarin de snelheid tot 80 km/u beperkt wordt, achter de rug is, bereikt de trein alras de snelheid van 120 km/u en behoudt die tot Brussel L.W. zonder enige hinder te ondervinden op de hellingen van Lonzée en Profondsart.

Eén uur. drie en veertig minuten en dertig seconden na het vertrek uit Aarlen, glijdt de motorwagen zachtjes langs de perrons van Brussel LW.

Een merkwaardige prestatie...

Een bewijs temeer van de levenskracht van het spoor !


Bron : Het Spoor, februari 1957