Accueil > Het Spoor > Rollend materieel > Aanvullingsvoertuigen

Aanvullingsvoertuigen

lundi 28 octobre 2013, par rixke

Buiten de locomotieven en het materieel om reizigers en goederen over spoor of weg te vervoeren, gebruiken de spoormannen tal van andere rijtuigen die gaan van de kleine pallettrucks tot de indrukwekkende kraan van 68 ton.

Vandaag stellen wij u de voornaamste typen van deze “aanvullingsvoertuigen” voor.

 Pallettrucks

JPEG - 116.9 ko
Mechanische pallettruck (N° 1000 tot 1099).
Laadvermogen : 1.000 kg. Hefhoogte : 10 cm. Hij vervoert de palletten.
JPEG - 112.9 ko
Hydraulische pallettruck (N° 1104 tot 1148).
Laadvermogen : 1.200 kg. Hefhoogte : 11 cm.
JPEG - 167.9 ko
Hydraulische pallettruck (N° 1150 tot 1199).
Laadvermogen : 1.000 kg. Hefhoogte : 10 cm.

  Vorkheftrucks

JPEG - 129.4 ko
Vorkheftruck voor stelplaats.
Een der voertuigen aangedreven door een benzine-, dieseolie of elektrische motor, die in de grote stelplaatsen de vrachten oplichten en vervoeren door middel van een vork die zich aan de voorkant bevindt. Laadvermogen : van 350 kg tot 2 ton. Hefhoogte : van 1 m 50 tot 9 m 60.
JPEG - 148.5 ko
Vorkhefwagentje met benzine-motor (N° 601 tot 612).
Snelheid : 15 km/u. Nuttige last : 900 kg. Hefhoogte : 1 m 80. Gewicht : 2.000 kg. Het wordt gebruikt bij de behandeling van de palletten in de baancentrums.
JPEG - 163.8 ko
Elektrisch vorkhefwagentje, met dissel, gevoed door batterijen (N° 701 tot 705).
Snelheid : 3 km/h. Gewicht : 2.500 kg. Nuttige last : 1.200 kg. Hef hoogte : 2 m 30. Het is krachtiger maar niet zo snel als het voorgaande.
JPEG - 168.3 ko
Elektrisch vorkhefwagentje, gevoed door batterijen (N° 801 tot 821).
Snelheid : 8 km/h. Gewicht : 1.550 kg. Nuttige last : 1.000 kg. Hefhoogte : 1 m 37. Het wordt eveneens gebruikt voor de behandeling van de palletten.

 Stationstractors

JPEG - 106.9 ko
Driewielige elektrische tractor, gevoed door batterijen (N° 101 tot 156).
Snelheid : 10 km/h. Gewicht : 1.700 kg. Hij kan een stel driewielers van zes ton trekken.
JPEG - 127.6 ko
Elektrische tractor voorzien van platform met geringe hefhoogte (N° 201 tot 202).
Snelheid : 6 km/h. Hij kan colli vervoeren die geplaatst zijn op een laadbord voor havengebruik, en tevens driewielers slepen.
JPEG - 142.9 ko
Vierwielige elektrische tractor (N° 301 tot 310).
Snelheid : 10 km/h. Gewicht : 2.600 kg. Hij kan een stel van twaalf ton trekken.
JPEG - 142.2 ko
Vierwielige elektrische tractor mrt laadbord (N° 401 tot 404).
Gewicht : 1.200 en 1.700 kg. Hij kan vrachten vervoeren op zijn laadbord en driewielers slepen. Nuttige last : 1.500 kg.
JPEG - 215.2 ko
Lichte elektrische tractor (N° 502).
Snelheid : 8 km/h. Gewicht : S00 kg. Hij kan een stel driewielers van drie ton trekken in smalle doorgangen waar het verkeer met een gewone tractor gevaarlijk zou zijn.

 Voertuigen van E.S.

JPEG - 282.3 ko
Werkplaatswagens
E.S. gebruikt wagens als werkbanken voor bankwerkers, als bureaus voor meestergasten, als refters, als magazijnen, smidsen...
JPEG - 93.7 ko
Haspeldraagwagen en platformwagen.
Voor het afrollen van de kabels van de telefonie, de verlichting, de drijfkracht, de seininrichting en de bovenleidingen, gebruikt E.S. afrolwagens die verschillende kabelrollen kunnen ontvangen. Wat de platformwagens betreft, zij worden aangewend bij de montagewerken uitgevoerd gedurende en na het plaatsen van de bestanddelen der bovenleidingen (het vastmaken der draden, de ophanging, enz.). Sommige doen dienst als magazijn.
JPEG - 88.4 ko
Seinonderstationwagen.
Drie wagens van dit type kunnen stroom leveren voor de seininrichting in geval van onderbreking in de aanvoer of bij het buiten dienst stellen van een onderstation.
JPEG - 121.7 ko
Elektrogeengroepen.
E.S. gebruikt ook elektrogeengroepen voor spoor en weg om stroom te leveren daar waar er ontbreekt.
JPEG - 142.7 ko
Motorwagen voor het onderhoud van de bovenleidingen.
De voertuigen van dit type zijn voorzien van een vast platform en een stroomafnemer. In het voertuig is er een magazijn en een refter. Maximumsnelheid : 80 km/h.
JPEG - 107.9 ko
Diesel voor spoor- en wegvervoer.
Maximumsnelheid : 50 km/h. De voertuigen van dit type zijn voorzien van een stroomafnemer en een richtbaar platform met regelbare hoogte. Zij worden gebruikt voor het onderhoud en de herstelling van de bovenleidingen. In het voertuig is een werkplaats voorzien.

 Tractors en draisines

JPEG - 100.2 ko
Werkplaatstractor met dieselmotor van 100 pk.
Kettingoverbrenging. Maximumsnelheid : 40 km/h. Hij wordt gebruikt voor het slepen van wagens in de installaties van de centrale stapelplaats van de Baan te Schaarbeek.
JPEG - 76.8 ko
Tractor type 7.
Benzinemotor van 100 pk. Kettingoverbrenging. Maximumsnelheid : 40 km/h. Hij wordt gebruikt voor het vervoeren van wagens en materieel bestemd voor de werven in de baan.
JPEG - 84.8 ko
Tractor type 8.
Benzinemotor van 100 pk. Overbrenging door ineenschuivende assen. Maximumsnelheid : 100 km/h. Hij wordt gebruikt om wagens te vervoeren, alsook materialen en materieel (elektrogeengroepen en lasgroepen) die eveneens bestemd zijn voor de werven in de baan.
JPEG - 113.2 ko
Draisine type 1.
Benzinemotor van 110 pk. Kettingoverbrenging. Maximumsnelheid : 100 km/h. Zij wordt gebruikt voor de inspectiereizen van de ambtenaren van de Directie. Laadruimte : tien personen.
JPEG - 112.4 ko
Draisine type 2.
Benzinemotor van 50 pk. Kettingoverbrenging. Maximumsnelheid : 60 km/h. Zij wordt gebruikt voor de inspectiereizen van de ambtenaren der groepen. Laadruimte : zes personen.

 Kranen

JPEG - 110.7 ko
Kraanwagen.
Een honderdtal draaikranen met krukbediening zijn op een platte wagen opgesteld. Vermogen : 2 tot 12 ton. Hefhoogte : 3 m 50 tot 9 m. De kraanwagens worden een beetje overal op het net gebruikt.
JPEG - 94.5 ko
Ongevallenkraan.
De foto stelt de modernste voor die van Ronet (40 t). Het is de krachtigste niet. Die van Schaarbeek kan 68 t laden. Toegelaten lasten van de andere typen : 35 t voor de kranen van Antwerpen-Dam en Luik ; 25 t voor die van Haine-Saint-Pierre en 20 t voor die van Merelbeke.
JPEG - 184.9 ko
Stoomkraan van 5 ton.
Een van de talrijke kranen gebruikt door de stelplaatsen en door het depot E.S. van Etterbeek voor de behandeling en de lading van brandstoffen.
JPEG - 184.4 ko
Diesel-elektrische kraanauto.
Snelheid : 14 km/h. Gewicht : 15.000 kg. Nuttige last : 6.S00 kg. Hij werkt met een grijper (inhoud : 600 I) of een haak en kan dus zowel de poedervormige stoffen als de zware massa’s behandelen. Twee werktuigen van dit type bedienen de stations van de agglomeraties van Brussel en Verviers in een straal van een tiental km.
JPEG - 187.4 ko
Locokraan van 10 ton.
Dit type wordt gebruikt in de grote stelplaatsen voor het lossen en laden. Lengte van de arm : 11 m. Stoommotor. Drijfstangoverbrenging.

 Hulpvoertuigen

JPEG - 59.3 ko
De hulptrein voor het wederoprichten van ontspoord materieel en voor het herstellen van beschadigd materieel.
Type-samenstelling : een rijtuig A voor het personeel en het kleine materieel (gereedschappen, controletoestellen, beschermingsmiddelen, medische toestellen...), een wagen B voor de zware stukken (lichtingsmaterieel, kettingen en kabels), een wagen C voor het depanneerwagentje en zijn benodigdheden.
JPEG - 111.6 ko
Tender-sneeuwruimer.
De voertuigen van dit type bestaan uit een buiten dienst gestelde tender waarop een inrichting aangebracht is om de sporen vrij te maken in geval van overvloedige sneeuwval.

Bron : Het Spoor, mei 1959