Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > Onze wagens

Onze wagens

Phil Dambly.

lundi 23 décembre 2013, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Het park van de goederenwagens van de N.M.B.S. omvat een gevarieerde reeks modellen, gaande van de klassieke open goederenwagens tot de speciale wagens voor bijzondere vervoeren. De meeste van deze voertuigen zijn van het type met twee assen, behalve de grote platte wagens van 40 ton voorzien van draaistellen en de platte wagens met verlaagde vloer die 100 ton nuttig laadgewicht kunnen dragen. Deze laatste zijn geplaatst op twee draaistellen met elk vier assen.

Het laadvermogen van de gesloten wagens is vastgesteld op 20 ton ; dat van de open wagens en van de platte wagens met twee assen, op 25 ton.

Sommige open wagens zijn voorzien van kantelbare kopwanden waardoor ze snel kunnen gelost worden op de wagenkippers die boven kuilen zijn opgesteld.

Na de oorlog bestelde de N.M.B.S. 15.500 wagens met twee assen. Deze laatste typen van gesloten wagens met metalen kast, bieden een mooie aanblik.

Zestig percent van onze wagens zijn van de doorlopende automatische rem voorzien. Er bestaan meerdere typen speciale wagens voor het vervoer van ertsen, kalk, petroleum, teer, cement, auto’s, enz...

De N.M.B.S. beschikt eveneens over talrijke koelwagens waarvan sommige, die gebruikt worden voor het vervoer per ferry-boat op de lijn Zeebrugge - Harwich, een Engels laadprofiel hebben. Ofschoon de Britse Spoorwegen het normaal spoor bezitten, is hun laadprofiel, inderdaad, beperkter dan dit van het continent. Het verschil bedraagt soms 30 cm in de lengte en 25 cm in de hoogte.

De U.I.C. heeft de kenmerken van de wagens, die door de toegetreden administraties gebouwd worden, als volgt vastgesteld :

  • open wagens : 2 assen - 29 ton -36 m³ ;
  • gesloten wagens : 2 assen - 24 ton -63 m³ ;
  • platte met 2 assen : 12,50 m lengte en 29 ton nuttig laadgewicht ;
  • platte met draaistellen : 18,50 m lengte en 55 ton nuttig laadgewicht.

Op deze bladzijde ziet u :

Een koelwagen N.M.B.S. met Engels laadprofiel. Hij ziet er werkelijk smal uit ;
Een gesloten wagen voor het vervoer van auto’s (auto-nacht-expres Oostende - Wenen) ;
Het laatste wagentype N.M.B.S. voor het vervoer van 4 auto’s.

Bron : Het Spoor, september 1959