Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De baan

De baan

Phil Dambly.

lundi 30 décembre 2013, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

In 1835 meten de spoorstaven 4,57 m. Van 1848 af, gebruikt men spoorstaven van 6 m. De staten spoorstaven verdringen de ijzeren in 1862. De spoorstaaf meet 9 m in 1865. Later, zal hij 18 m meten. Na de eerste wereldoorlog bereikt hij 27 m en, in 1934, plaatst men op de lijn Brussel - Antwerpen spoorstaven van 54 m.

De voegen tussen de spoorstaven, die zwakke plaatsen in het spoor zijn, bieden grote nadelen : zij hebben een ongunstige invloed op de loop der treinen, veroorzaken een vlugger afslijten van de spoorstaafuiteinden en vermoeien het rollend materieel.

Naar het voorbeeld van sommige grote spoorwegnetten, besloot de N.M.B.S., in 1954, enkele baanvakken van de belangrijkste lijnen met lange aaneengelaste spoorstaven van 800 m uit te rusten.

Gelet op de bemoedigende uitslagen van deze proeven, wordt thans de lijn Brussel - Antwerpen uitgerust met nog langere gelaste spoorstaven. Staven van 243 m die door bevonking werden gelast, worden per trein aangebracht en met elkaar verbonden door middel van aluminothermische lassing.

De N.M.B.S. verbruikt jaarlijks ongeveer 600.000 houten dwarsliggers. De wouden van ons land kunnen er slechts een gedeelte van leveren : de rest moet uit het buitenland worden ingevoerd. Onlangs heeft onze Maatschappij enkele proeflijnvakken met betonnen dwarsliggers uitgerust.

Onder de talrijke kunstwerken van ons net vermelden wij :

  • De viaduct van MONTZEN, die meer dan een kilometer lang is en bestaat uit 22 metalen dekken van 48 m overspanning rustend aan de 2 uiteinden op 2 landhoofden en daartussen op 5 drukpijlers en 16 gewone pijlers ;
  • De viaduct over de PEDE, op de lijn Brussel - Gent, die uit 16 bogen bestaat van 28 m opening ;
  • De viaduct van RENORY, op de lijn Fexhe - Kinkempois, die bestaat uit 9 bogen van 61,40 m opening en 1 van. 34 m opening :
  • De brug van de VAL-BENOIT, over de Maas, te Luik, meer dan 200 m lang (3 overspanningen van 53,85 m en 2 van 25 m) ;
  • De viaduct van ROANNE-COO, 186 m lang, waarvan de twee voornaamste bogen elk een overspanning van 25 m hebben ;
  • De brug van GELLIK, over het Albertkanaal, van het Vierendeeltype, met een overspanning van 112,75 m ;
  • De verschillende kunstwerken gebouwd voor de Noord-Zuid verbinding.
De lijn van Dinant naar Virton , een der schilderachtigste van ons net, telt talrijke kunstwerken. Een trein rijdt uit de tunnel van Houyet-Ardenne.
Een gezicht op de viaduct van Thanville, tussen Pondrôme en Vonêche.

Bron : Het Spoor, oktober 1959