Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De “Deltic”

De “Deltic”

Phil Dambly.

lundi 17 février 2014, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De maatschappij “English Electric” bestudeerde en bouwde, in 1955, de krachtigste diesel-elektrische locomotief ter wereld. Deze mooie machine, waarvan de blauwe kleur met bronzen motieven onderstreept werd, blijft het eigendom van de bouwer tijdens de ganse duur van de proefnemingen. Sedert zij uit de fabriek kwam, heeft zij meer dan 302.000 mijl afgelegd.

Thans doorloopt zij dagelijks, aan het hoofd van de expres “The White Rose”, de lijn Londen (King’s Cross) - Doncaster, over een afstand, heen en terug, van 624 mijl. Gedurende de proefnemingen, werd de normale tweekoppige bemanning versterkt met een Ingenieur en een mecanicien-inspecteur.

Daar zij twee draaistellen met drie drijfassen bezit, is de Deltic van het CC-type. Zij is uitgerust met twee driehoekige Napier- “Deltic” -dieselmotoren van 1.650 pk en 18 cilinders elk. De zes elektrische tractiemotoren hebben een vermogen van 400 pk. Zij worden afgekoeld door vier ventilatorgroepen paarsgewijze opgesteld in elke “neus” van de locomotief. Deze laatste beschikt over een Vapor Clarkson-ketel voor de verwarming van de gesleepte trein. Daar de resultaten voldoening schonken, hebben de British Railways een reeks van 22 gelijkaardige locomotieven besteld, waarvan de karakteristieken hierna volgen :

  • lengte : 20,650 m.
  • breedte : 2,679 m.
  • hoogte : 3,924 m.
  • vermogen : 3.300 pk.
  • dienstgewicht : 108 ton.
  • maximum snelheid : 170 km.-h.
De Napier- “Deltic” -motor, die er uitziet als een omgekeerde driehoek heeft zijn naam te danken aan de 4e letter van het Griekse alfabet : “delta”.

Bron : Het Spoor, april 1960