Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > ETR300 “Settebello”

ETR300 “Settebello”

Phil Dambly.

lundi 5 mai 2014, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De ETR 300 (Elettrotreno) werd gebouwd in gemeen overleg tussen de ingenieurs van de Italiaanse Staatsspoorwegen (FS) en de technici van de fabrieken BREDA, die meegewerkt hebben aan het ontwerpen der plans van het koetswerk, hierin bijgestaan door de architect Grulio Minoletti.

De ETR 300 zijn elektrische treinen voor lange afstand en bezitten als dusdanig de modernste technische inrichtingen, een buitengewone elegantie en al het comfort dat men zich kan indenken. De twee uiteinden zijn gestroomlijnd en voorzien van een verhoogde stuurhut. Het onderste deel van het stel en de omlijsting der vensters zijn donkergroen geverfd, terwijl het overige lichtgrijs gekleurd is. Het dak is zilverkleurig gelakt, zodat het de zonnestralen weerkaatst en de warmte aldus tegengehouden wordt.

In de binnen versiering zijn de blauwe en lichtgrijze kleuren harmonisch samengevoegd.

0e ETR 300 zijn samengesteld uit zeven elementen, vandaar de naam “Settebello” (mooie zeven). Deze zeven rijtuigen vormen drie groepen van twee, drie en twee rijtuigen elk, gekoppeld met automatische Scharfenberg-trein-koppelingen. Zij zijn onderling verbonden met gelede overloopbruggen ; enkele hiervan zijn zijdelings geplaatst waardoor een ononderbroken gang gevormd wordt. Langs buiten wordt de gestroomlijnde vorm voortgezet door rubberen ringen die de rijtuigen verbinden.

Elk stel wordt aangedreven door twaalf motoren en rust op tien draaistellen, waarvan zes motordraaistellen en vier draagdraaistellen. De ophanging is zeer zacht, zelfs bij hoge snelheden.

Het thermisch isolatiemateriaal bestaat uit asbestvezels die met lagen van 30 mm. op de wanden bevestigd zijn.

Luidsprekers zenden muziek uit en maken het mogelijk de aandacht te trekken op de doorreisde streken. De uitleg wordt verstrekt in het Italiaans, het Frans, het Engels en het Duits.

Verlichting met fluorescentie-buislampen, luchtverversing, telefoon, alles verhoogt hier het comfort.

Laten wij een bezoek brengen aan deze droom trein.

In het eerste element, dat een panoramisch rijtuig is, bewonderen wij een uitzichtsalon met grote gebogen ruiten in plexiglas. Het omvat elf niet besproken plaatsen. Voorbij de verhoogde en afgezonderde stuurhut, doortrekken wij een gang die door glazen tussenwanden van de afdelingen gescheiden is. Ieder van de vier afdelingen van dit rijtuig heeft een oppervlakte die dubbel zo groot is als deze der eerste klasafdelingen van de gewone treinen. Zij omvatten tien plaatsen, onderverdeeld in twee divans met drie plaatsen en vier zetels die naar willekeur kunnen verplaatst worden.

Het tweede rijtuig bestaat eveneens uit vier afdelingen, gelijkaardig aan de hiervoren genoemde. Op elk uiteinde zijn toiletten voor dames en heren aangebracht.

Vervolgens komen wij in het restauratierijtuig met 52 plaatsen ; het omvat ook een bar, waarvan de vier meter lange toonbank voorzien is van een “espresso” -stel en aangevuld werd met een glazen kast voor snoepgoed. Een groot doek van de schilder Tomasini schenkt aan dit rijtuig een aangenaam uiterlijk.

Het vierde rijtuig bestaat uit een voorraadkamer, een keuken met wisselstroom op 220 volt, een postafdeling en een afdeling met kleedkamers en stortbad voor het personeel.

Het volgend rijtuig is bestemd voor het reisgoed. Men treft er een bewaarplaats aan voor de reistassen, een andere voor de grote reiskoffers, een kleder-bewaarplaats, het radiohokje en een boekenwinkel waar de reizigers dagbladen, tijdschriften, geschenken en prentkaarten kunnen kopen.

De laatste twee rijtuigen gelijken volkomen op de eerste twee.

De ETR 300 verbinden Napels met Rome en dit laatste station met Milaan, langs Florence en Bologna.

Bravissimo, Ferrovie dello Stato !

Technische gegevens

  • Totale lengte : 165 m.
  • Breedte : 2,80 m.
  • Hoogte stuurhut : 4,30 m.
  • Plaatsen : 160.
  • Gewicht : 324 ton.
  • Vermogen : 3.040 pk.
  • Spanning : 3.000 volt gelijkstroom.
  • Stroomafnemers : 3.
  • Maximumsnelheid : 180 km.-h.
  • Toegelaten max.-snelheid ; 160 km.-h.

Bron : Het Spoor, april 1961