Homepagina > Het Spoor > Personeel > Voor meer veiligheid, volg de voetpaden

Voor meer veiligheid, volg de voetpaden

maandag 2 juni 2014, door rixke

Het verkeer in de sporen is dikwijls moeilijk en gevaarlijk, vooral in de grote installaties met druk treinverkeer.

Moeilijk, omdat het terrein bezaaid ligt met hindernissen: ruwe ballaststenen, spoortoestellen met hun stangen en drijfdraden, elektrische verdelingsdozen, leidingen en kabelsleuven, oneffenheden, putten, enz.

Gevaarlijk, omwille van de rangeringen en het verkeer van de treinen en de locomotieven.

Om de risico’s te verminderen, werden voetpaden aangelegd op oordeelkundig uitgekozen plaatsen, waar de zichtbaarheid uitstekend is, en tevens buiten de zone van spoortoestellen.

Om het gaan te vergemakkelijken, zonder dat men verplicht is over de spoorstaven te stappen en de voeten te plaatsen op de dwarsliggers die dikwijls glibberig zijn, werden, onder andere, op de hoogte van de sporen, de “spoorovergangen” in betonnen of houten blokken aangelegd.

De voetpaden zijn duidelijk afgebakend. De machinisten en treinbestuurders kennen hun ligging. Bekommerd om de veiligheid, zijn zij, op deze plaatsen, dubbel waakzaam. Met een fluittoon of een getoeter verwittigen zij de onvoorzichtigen die hun aankomst niet zouden opgemerkt hebben.

Laten wij niet doelloos in de installaties rondlopen. Laten wij de onderrichtingen eerbiedigen en de voetpaden gebruiken. Onze veiligheid staat op het spel.


Bron: Het Spoor, november 1961