Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Stations van Londen

Stations van Londen

maandag 23 juni 2014, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Benaming Ligging In dienst gesteld in Voornaamste directies Perrons Aantal treinen per dag Aantal reizigers per dag
Paddington Station Ten noorden van Hyde Park 1838 (heropgebouwd in 1854) Het Westen (Swindon, Bristol) en het Zuidwesten (Plymouth) van Engeland, het Zuiden (Cardiff, Swansea) en het Centrum van het Land van Wales, de Midlands (Birmingham). 16; 10 van 365 m lang (totale lengte: 5.120 m) 800 44.500
Marylebone Station Ten westen van Regent’s Park 1899 Lokale diensten naar Aylesbury (ten noordwesten van Londen) en High Wycombe (ten westen van Londen). 4 met een gemiddelde lengte van 300 m (totale lengte: 1.200 m) 106 14.000
Euston Station Ten oosten van Regent’s Park 1837 De Midlands (Birmingham), het Noorden van het Land van Wales (Llandudno), de Noordwestkust van Engeland (Liverpool, Blackpool, Barrow, Carlisle), Schotland (Glasgow, Edinburgh). Lokale diensten naar Watford (ten noordwesten van Londen). 17 met een gemiddelde lengte van 245 m (totale lengte: 4.140 m) 424 40.000
St. Pancras Station Ten oosten van Regent’s Park 1868 Het Centrum van Engeland (Leicester, Nottingham) en de industriële zone (Manchester, Scheffield, Leeds en Bradford). 7 met een gemiddelde lengte van 265 m (totale lengte: 1.610 m) 220 24.000
King’s Cross Station Op de plaats waar het gedenkteken van koning George IV zich bevond. 1852 Het Oostcentrum van Engeland (Peterborough, Grantham, Newark, Retford, Doncaster), de Noordoostkust van Engeland (Newcastle), Schotland (Glasgow, Edinburgh, Dundee, Aberdeen). 16 met een gemiddelde lengte van 200 m (totale lengte: 3.200 m); het langste meet 340 m, het kortste 113 m 307 50.000
Liverpool Street Station In het centrum van het zakenleven, op de plaats van een vroegere priorij 1874 Het gedeelte van Engeland gelegen op en ten westen van de lijn Londen-Cambridge, Ely-Spalding. De haven van Harwich (ferryboat van Zeebrugge). 18 met een gemiddelde lengte van 225 m (totale lengte: 4.070 m) 784 181.000
Fenchurch Street Station Nabij de Toren van Londen 1841 Lokale diensten naar Tilbury en Southend (noordelijke riviermond van de Theems). 4 met een gemiddelde lengte van 250 m (totale lengte: 1.000 m) 135 40.000
Waterloo Station Ten zuiden van de Theems, nabij de Royal Festival Hall 1848 (heropgebouwd in 1922) Het Zuidwesten van Engeland ten westen van Portsmouth. 21 met een gemiddelde lengte van 215 m (totale lengte: 4.460 m); het langste meet 290 m 1.269 196.000
Charing Cross Station In het hart zelf van Londen, nabij Trafalgar Square. 1864 Het Zuidoosten van Engeland (East Sussex en Kent) (Hastings, Folkestone, Dover, Ramsgate, Margate). 6 met een gemiddelde lengte van 215 m (totale lengte: 1.291 m); het langste meet 225 m 700 125.000
Victoria Station Ten zuiden van Buckingham Palace. 1860 Het Zuidoosten van Engeland gelegen ten oosten van Portsmouth (Brighton, Eastbourne, Hastings) en de havens van het Kanaal: Dover (lijnen van Oostende, Duinkerken en Kales), Folkestone (lijnen van Kales en Boulogne) en Newhaven (lijn van Dieppe). 17 met een gemiddelde lengte van 350 m (totale lengte: 5.240 m); een perron meet 436 m 1.002 164.000
Fenfurch Street Station
Een van de oudste stations van Londen. Thans bedient het nog slechts de lokale lijnen.
Euston station
Het Dorische portiek dat de ganse omgeving beheerst, werd door de architect Philip Hardwick ontworpen.
De grote hal is een meesterwerk uit het Victoriaanse tijdperk. Geen enkele wachtkamer op de Britse eilanden heeft zulke indrukwekkende afmetingen: zij is 40 meter lang, 19 meter breed en ongeveer zo hoog. In deze zaal werd, in 1854, aan de voet van de grote trap, het standbeeld van George Stephenson onthuld.
Victoria station
Twee stations onder één zelfde dak, die tot 1923 afzondelijk door verschillende maatschappijen geëxploiteerd werden.
De “Brighton Belle”, de “Golden Arrow” en de “Night Ferry” brengen vanhier uit de reizigers naar het vasteland.
King’s Cross station
Aan de geschiedenis van King’s Cross zijn heel wat merkwaardige spoorweggebeurtenissen verbonden. In 1873 vertrok vanuit King’s Cross het eerste slaaprijtuig naar Glasgow. Zes jaar later verzond men er het eerste restauratierijtuig met bestemming Leeds. In 1895 legde de machinist het traject King’s Cross - Aberdeen (522 mijl) af in slechts 8 uur 40 minuten, wat een gemiddelde snelheid van 60 mijl per uur betekent, en dit niettegenstaande de locomotief tijdens de rit zesmaal moest worden vervangen. In 1927 reed de rechtstreekse ochtendtrein van 9 h. 50 zonder stoppen naar Newcastle (268 mijl). Het jaar daarop volbracht de “flying Scotsman”, eveneens zonder stilstand, de 393 mijl tussen King’s Cross en Edinburg.
St. Pancras station
Net als Paddington station lijkt het indrukwekkende St. Pancras station met zijn torentjes, zijn spitsbogen en zijn ijzeren balkons, op een kathedraal. De bouw van dit reusachtige station vergde, gedurende vier jaar (1864 tot 1868) zes duizend werklieden, duizend paarden en honderd stoomkranen.
Waterloo station
Hier vertrekken drie bekende lange afstandstreinen de “Bournemouth Belle” de “Royal Wessex” en de “Atlantic Coast Express”, alsmede de zware trein (450 ton) van 1 h 10 die de dagbladen naar de West Region voert en 95 stations bedient over een afstand van 479 mijl.
Paddington station
Paddington station is het werk van de geniale Brunel. Opgevat volgens het Christal Palace doet het, met zijn sierlijke pijlers, zijn bogen en zijn dwarsbeuken, denken aan een kathedraal. De herbouvfingswerken die na de vernielingen van de oorlog moesten uitgevoerd worden, hebben aan een deel van de inwendige diensten een volkomen ander uiterlijk geschonken. Daarbij bezit Paddington thans ook Koninklijke vertrekken.
Liverpool Street station
De sporen liggen lager dan de straten en de omliggende gebouwen. Belangrijke diensten naar het Vasteland langs Harwich.
Charing Cross station
Op het voorplein: de toren vanwaar af de afstanden van de wegwijzers van het wegverkeer gemeten worden.
Marylebone station
Tussen het station en de Marylebonestraat bevindt zich het centraal bureau van de Britse Transportcommissie.

Bron: Het Spoor, maart 1962