Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Technieken > De ferrybootdienst Zeebrugge - Harwich

De ferrybootdienst Zeebrugge - Harwich

lundi 8 septembre 2014, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Sedert 1924 vervoert de Anglo-Belgische Maatschappij der Ferry-Boats de wagens tussen het Vasteland en Groot-Brittannië, via de zeeweg Zeebrugge - Harwich.

Deze vervoerwijze biedt grote voordelen : sneller vervoer, geen overladingskosten en minder verpakkingskosten, minder gevaar voor beschadiging, diefstal, enz.

Onderbroken, op 3 september 1939, ten gevolge van de oorlog, werd deze dienst op 17 augustus 1946 met een enkele boot hervat. Sedertdien nam dit verkeer meer en meer toe : in 1961 bereikte het driemaal de omvang van 1949. De dienst wordt nu dan ook verzekerd door drie nieuwe boten met een grotere tonnemaat, die, naargelang van de behoeften een, twee of driemaal per dag in elke richting afvaren.

Elke ferryboot kan een veertigtal wagens vervoeren, die echter van een speciaal type zijn, omdat het tussenspoor op het Britse Spoorwegnet smaller is dan op het vasteland. Voor deze verbinding beschikt de N.M.B.S. voor het ogenblik over 816 gesloten wagens, 60 koelwagens, 46 stortwagens en 108 platte wagens. Om aan de stijgende behoefte van de cliënteel te kunnen voldoen, zal het aantal platte wagens in de komende jaren aanzienlijk worden verhoogd.


Bron : Het Spoor, februari 1963