Accueil > Het Spoor > Infrastructuur > Wist ge dat ?

Wist ge dat ?

lundi 6 octobre 2014, par rixke

 Lichtende wipsluitbomen.

De N.M.B.S, heeft een uitgebreid programma van werken ondernomen om de veiligheid van de weggebruikers aan de overwegen te verbeteren :

  • Een groot aantal overwegen worden afgeschaft en vervangen door kunstwerken of door een omlegging via een nabijgelegen weg ;
  • Talrijke onbewaakte overwegen worden uitgerust met automatische licht- en geluidsseinen ;
  • De bewaking, ter plaatse, van de overwegen wordt vervangen door een automatische installatie bestaande uit licht- en geluidsseinen, in heel wat gevallen aangevuld met gedeeltelijke sluitbomen.

Er zijn evenwel nog overwegen die, wegens hun ligging, moeten bewaakt blijven. Aan die bewaakte overwegen is het aantal aanrijdingen van de gesloten sluitbomen zeer groot : ongeveer 30 per maand in 1963.

Om de zichtbaarheid van de sluitbomen te verbeteren, vooral ’s nachts en bij mistig weer, heeft de N.M.B.S., bij wijze van proef, te Ternat en te Gembloers lichtende wipsluitbomen opgesteld. De slagbomen zijn vervaardigd van een doorschijnende plastiekstof op basis van polyesterhars gewapend met glasvezels. De rode en witte kleuren die de overwegsluitbomen kenmerken worden in de massa verwerkt. Deze doorschijnende slagbomen zijn voorzien van een ingebouwde projector die enkele seconden voor het sluiten aangestoken wordt, zodat die sluitbomen lichtende verticale bomen vormen die naar beneden komen. Na hun opening wordt de verlichting gedoofd.

Dit nieuw type van sluitbomen biedt volgende voordelen :

  • Een grote zichtbaarheid ; men hoopt aldus het aantal aanrijdingen te verminderen ;
  • Geen onderhoudskosten voor schilderen ; alleen maar afwassen ;
  • Bij lichte aanrijdingen, die het meest voorkomen, wordt de slagboom, dankzij zijn elasticiteit, niet beschadigd.

 Een nieuwe tunnel voor weg- en spoorverkeer onder de Schelde.

Het Ministerie van Openbare Werken heeft uiteindelijk besloten te Antwerpen een derde tunnel onder de Schelde te bouwen. Het kunstwerk zal 48 m breed en 11 m hoog zijn. Het zal twee openingen van 14,25 m bevatten voor het wegverkeer, een opening van 10 m voor een dubbele spoorbaan en een opening van 4 m voor fietsers en voetgangers.

Elke wegopening zal over drie rijstroken van 3,75 m voor wegverkeer beschikken ; het zwaar vervoer zal op de rechterstrook rijden terwijl de twee andere gereserveerd zijn voor het licht vervoer.

De nieuwe tunnel zal gebouwd worden in een speciaal gegraven havendok op de linkeroever, in vakken van 100 m lengte, die daarna zullen gegoten en samengevoegd worden in de rivier waar, met dat doel, een geul zal uitgebaggerd worden.

Het aanleggen van een dubbel spoor zal het bedienen van de haven, per spoor, ten zeerste vergemakkelijken.


Bron : Het Spoor, maart 1964