Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > British Railways. Type A 3001/23

British Railways. Type A 3001/23

Phil Dambly.

maandag 13 oktober 2014, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Deze 25 eenfazige locomotieven, geleverd tussen 1956 en 1960, zijn uitgerust met kwikbooggelijkrichters. De motors zijn opgehangen aan het draaistelfreem door middel van elastische koppelingen van het alsthomstelsel. De rollagerdraagpotten zijn verbonden met het draaistelfreem door middel van radiale kleine drijfstangen die geleed zijn op rubber. Deze, door de Franse techniek geïnspireerde machines zijn voorzien van faiveleystroomafnemers. De luchtleidingen, de portieren en het dak van de bestuurderscabines zijn vervaardigd van glasvezels.

Voornaamste kenmerken:

  • Symbool: B°B°;
  • spoor: 1,435 m;
  • bouwers Associated Electrical Industries (elektrisch gedeelte) en Birmingham Railway Carriage & Wagon C° (mechanisch gedeelte);
  • spanning: 25.000 V eenfazig 50 perioden;
  • constant vermogen: 3.300 pk;
  • uurvermogen: 3.680 pk;
  • maximale snelheid: 160 km/h;
  • bedrijfsklaar gewicht: 80 ton;
  • belasting per as: 20 ton;
  • middellijn der wielen: 1,380 m;
  • totale lengte: 17,230 m;
  • breedte kast: 2,867 m;
  • hoogte kast: 3,580 m;
  • hoogte dak van de bestuurderscabines: 3,765 m;
  • hoogte neergelaten stroomafnemer: 3,980 m.

Bron: Het Spoor, augustus 1964