Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Caile Ferate Romane. Reeks 060-EA

Caile Ferate Romane. Reeks 060-EA

lundi 16 février 2015, par rixke

In 1965-66 heeft de Zweedse industrie aan de CFR 10 elektrische locomotieven voor gemengde diensten geleverd. Bovendien kreeg de Roemeense industrie een licentie voor het bouwen van 20 bijkomende locomotieven, waarvan de elektrische uitrusting uit Zweden ingevoerd werd, en voor een andere reeks die achteraf volledig ter plaatse zou worden gebouwd. Deze machines met groot vermogen, zijn met siIiciumgelijkrichters en weerstandsremming uitgerust. Een exemplaar is evenwel uitgerust met thyristors en met recuperatieremming (060-EB). Bepaalde toestellen (olieschakelaars - trappenschakelaars) werden door de Europese 50 Hz-groepering geleverd. De 060-EA worden gebruikt op de lijn Boekarest -Brasov, die de olieraffinaderijen van Ploesti en de wintersportplaats van Predeal, in de Karpaten, bedient. Zij vertonen een grote gelijkenis met de EL 15 van de NSB, die er van afgeleid zijn. Identieke draaistellen (zie “Het Spoor” nr 144).

Voornaamste kenmerken.

  • Symbool : CoCo ;
  • spoor : 1,435 m ;
  • bouwers elektrisch gedeelte : ASEA ; mechanisch gedeelte : Swedloc AB (Swedish Locomotive Works Association), Zweedse uitvoergroepering waarbij AB Motala Verkstad, Nohab en ASJ aangesloten zijn. In Roemenië, Electroputere te Craiova ;
  • spanning : 25.000 volt wisselstroom 50 Hz ;
  • uurvermogen : 5.400 kW (7.350 pk) ;
  • max. snelheid : 120 km/h (160 voor de 060-EA-009) ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 120 t (met ballast, 126 t) ;
  • belasting per as : 20 t (met ballast, 21 t) ;
  • middellijn wielen : 1,250 m ;
  • totale lengte : 19,800 m ;
  • breedte kast : 3,000 m ;
  • hoogte dak : 3,800 m ;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers : 4,500 m.


Bron : Het Spoor, september 1968