Homepagina > Het Spoor > Museum > De Hageland-Bokrijk

De Hageland-Bokrijk

maandag 1 juni 2015, door rixke

Het is moeilijk te zeggen waarin precies de aantrekkingskracht van de stoom schuilt. Is het eenvoudigweg sentimentele “nostalgie du passé”, vertedering voor een getuige van het definitief tot het verleden behorende tijdperk van het “stalen ros”, of juist maar het fascinerende van het ongewone...? Ik weet het niet, maar een dampende stoomloc laat blijkbaar nog steeds weinig mensen onverschillig. De maidentrip van de Hageland-Bokrijk op 28 mei II. leverde hiervan nogmaals het overtuigende bewijs: toen deze nieuwe toeristische lijn met een stoomloc ingereden werd, waren op voorhand reeds bijna 500 kaartjes verkocht!

De beroemde stoomloc nr. 29.013 die de laatste reizigerstrein met stoomtractie van de 20.12.1966 trok. Dit type 29 werd gebouwd in 1945 door de Montreal Locomotive Works. De locomotief heeft meer dan 1 miljoen kilometer achter de rug.

Na de succesrijke “Ardenner” (zie Het Spoor van mei 1978) die reeds vorig jaar bolde tussen Antwerpen en Bastenaken, is opnieuw een aantrekkelijke weekeindtrein tot stand gekomen, nl. de Hageland-Bokrijk.

De Hageland-Bokrijk verbindt Antwerpen met As, het hartje van Limburg, in minder dan 2 uur. Een belangrijk pluspunt van deze nieuwe toeristische trein, die rijdt van 28 mei tot 1 oktober, is de mogelijkheid om vanuit As en Hasselt met de formule “trein + fiets” een fiets te huren: op die manier komt heel Midden-Limburg en het Maasland binnen pedaalbereik. Deze nieuwe toeristische trein is van die aard dat hij ongetwijfeld zelfs de meest verwende spoortoerist zal aanspreken.

Via Lier en Aarschot bereik je, na nauwelijks 45 minuten rijden, Zichem, een pastoraal dorpje gelegen in het hartje van de Demervallei, waar het groene Hageland zachtjes uitdeint in de Kempense dennenbossen. We zijn hier in het land van de heimatschrijver Ernest Claes en van zijn eeuwig-jonge “witte”. De schepper van deze nog steeds populaire figuur ligt hier trouwens begraven in de schaduw van de abdijkerk van Averbode. Zes minuten later sta je in Diest, waar het begijnhof als een wereld apart verscholen ligt achter een monumentale ingangspoort. De volgende halte is Hasselt, niet alleen een van de oudste steden van België, maar ook een moderne winkelstad met tal van exclusieve warenhuizen en hippe boetiekjes. Bokrijk is uiteraard één van de hoogtepunten van de route en de trein stopt hier praktisch aan de ingang van het domein. Wijlen Dr. Jozef Wijns noemde Bokrijk terecht, “de tuin van de Vlaamse volkskultuur”. Je vindt hier niet alleen oude hoeven, schuren, molens, een 12de eeuwse Romaanse kerk, maar ook een zorgvuldig gereconstrueerde oude Kempische dorpskern.

In As, het eindpunt van de Hageland-Bokrijk. ben je ten slotte midden in het hartje van het groene, gastvrije Limburg. De omgeving van deze bosrijke gemeente aan de rand van het Kempense plateau, exploreer je eigenlijk het beste met de fiets. Dit afwisselende landschap met valleien en zandheuvels, vijvers en vennen, uitgestrekte bossen, heidevlakten en natuurreservaten is een waar paradijs voor elke echte natuurliefhebber... Kortom, waar wacht je nog op? Neem eens een kordaat besluit nu de grote vakantie voor de deur staat... Een dagje uit? Een dagje Limburg!


Bron: Het Spoor, juli 1978