Accueil > Het Spoor > Museum > Museumspoorlijn

Museumspoorlijn

K.T.

lundi 15 juin 2015, par rixke

Juich, stoom- en andere spoorwegfans, want het aantal museumspoorlijnen is met één eenheid vergroot.

De peetvaders van de nieuwe telg, die zich zonder enig winstoogmerk verenigd hebben in de “Toeristische Trein Zolder” (TTZ), willen de lijn, liefst in jullie aller aanwezigheid, plechtig in gebruik nemen op zaterdag 29 mei e.k. om 14 u.

JPEG - 76.8 ko
“Nestor” afkomstig van een Limburgse fabriek ...

De “nieuwe” lijn vertrekt aan de kolenmijn van Zolder, loopt over haar hele lengte op een verhoogde berm, kruist o.a. de lijn 15 en de weg Beringen - Zonhoven - Hasselt, trekt door een bos- en weidelandschap en ontmoet onderweg het oud kasteel van Meylandt met zijn vogelreservaat. Na ca. 8,7 km sporen bereikt de passagier aldus de kolenhaven van Genenbos of het eindpunt van zijn reis. In de onmiddellijke nabijheid van de lijn liggen bovendien het domein Vogelzang, waar het heerlijk wandelen is, en het recreatiedomein “Het Fonteintje” van Koersel.

Als je er met de trein naar toe wil, en dat ben je aan je status van spoorfan wellicht verplicht, moet je je kaartje invullen tot het station Zolder, dat op nauwelijks 500 m van de lijn gelegen is.

Mocht je op die historische dag niet vrij zijn, dan kun je nog altijd mee op 30 en 31 mei, op 27 juni, op 3, 4, 17 en 18 juli en, ten slotte, op 1 en 2 augustus, en dat telkens tussen 11 en 18 u.

JPEG - 62.2 ko
... op weg naar zijn nieuwe bestemming

Op 28 en 29 augustus wordt er een spoorfestival georganiseerd, met tentoonstelling en waarschijnlijk bovengronds bezoek aan de mijn. Het seizoen wordt afgesloten op 12 september.

Volwassenen betalen 100 fr. voor een retourritje ; kinderen onder de 12 jaar mogen mee voor 50 fr. De exploitatie van de lijn gebeurt met materieel dat eigendom is van o.m. de heer Jans en dat al heel wat belangrijke stukken bevat, waaronder een zestal stoomlocomotieven voor normaal, meter- en smalspoor, afkomstig o.m. van Limburgse fabrieken, en zelfs van... de Poolse Staatsspoorwegen.
Typisch is dat TTZ ook diesellocomotieven uit het Limburgse verzamelt. Dit heeft dan te maken met de doelstellingen van de vereniging die niet alleen de stoom als drijfkracht in het verleden wil bewaren, maar zoveel mogelijk ander — en ook klein — spoorwegmateriaal van de schroothoop wil redden. De TTZ’ers dromen er immers van eens een permanente tentoonstelling op te zetten waarin het accent zou worden gelegd op de Limburgse spoorwegen en ... binnenscheepvaart.

Wij wensen de “vrijwilligers”, waaronder J. Casier, auteur van de reeks brochures over stoomlocomotieven, alvast veel succes !


Bron : Het Spoor, april 1982