Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > Pioniers van het spoor

Pioniers van het spoor

vendredi 23 janvier 2009, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Matthew MURRAY
1765-1826
Thomas R. CRAMPTON
1816-1888
Emile PEREIRE
1800-1875
  • Matthew Murray. (G.-B.) Eerste bouwer van locomotieven, monteerde machines van Blenkinsop, waarvoor hij de toestellen uitvond, die achteraf steeds gebruikt werden.
  • Thomas R. Crampton. (G.-B.) Snelheidskampioen, bestudeerde de stabiliteit van de locomotieven en vroeg, in 1842, zijn eerste octrooi aan voor een locomotief met grote drijfwielen, die achter de vuurhaard opgesteld waren. Hij was geen bouwer. De door hem opgevatte machines waren vermaard in Engeland, Frankrijk en eveneens in Duitsland.
  • Emile Pereire. (Frankrijk) Israëlitisch bankier. Richtte, samen met zijn broer Isaac, de spoorwegen van St.-Germain, Nord en Midi op.
Henri GIFFARD
1825-1882
George STEPHENSON
1781-1848
Robert STEPHENSON
1803-1859
George M. PULLMAN
1831-1897
  • Henri Giffard. (Frankrijk) Vond in 1858 de automatische voedingspomp uit, die het probleem van de watertoevoer volledig wijzigde.
  • George Stephenson (G.-B.) vergaarde op jeugdige leeftijd heel wat kennis over de stoom en had een ruim aandeel in de ontwikkeling van de locomotieven waarvan hij, tussen 1814 en 1825, de enige bouwer was.
  • Robert Stephenson. (G.-B.) Ingenieur. Verbeterde de locomotief, door ze eenvoudiger te maken en haar snelheid op te voeren. Evenals zijn vader was hij een vermaarde bouwer.
  • George M. Pullman. (U.S.A.) trachtte het reizen tijdens de nacht comfortabeler te maken. In 1864 bouwde hij het rijtuig, dat zijn naam draagt, met een middengang en een dubbele rij overlangse bedden. Van 1871 af, voerden de Transcontinentale Amerikaanse treinen « Pullman »-rijtuigen mee.

Bron : Het Spoor, september 1962