Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De „John Bull” wordt veramerikaniseerd

De „John Bull” wordt veramerikaniseerd

Phil Dambly.

vrijdag 23 januari 2009, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Gebouwd in de werkplaatsen van George en Robert Stephenson te Newcastle, droeg de „John Buil”, ook Stevens genoemd, het nr. 1 van de Camden & Amboy Railroad. Zij werd op 14 juli 1831 te Liverpool ingescheept op het schip „Alleghany”, met bestemming Philadelphia. Robert Stevens wierf de jonge werktuigkundige Isaac Dripps aan en belastte hem met het monteren van de locomotief, die men in onderdelen verscheept had. Dripps laadde alles op een veerpont en vertrok naar Bordentown. In een loods niet ver van de stad, zette hij zich aan het werk.

Ofschoon hij nooit een locomotief gezien had en ook geen plan bezat, bracht hij toch zijn taak tot een goed einde. Als tender bouwde Dripps een wagen met vier wielen en op het platform ervan, plaatste hij een whisky vat, dat hij in een kruidenierswinkel had gevonden. Een schoenmaker uit de buurt vervaardigde een lederen slang om de watertoevoer tussen de tender en de locomotief te verzekeren. Toen de machine gereed was, kwam Mathias Baldwin ze keuren, en zijn eerste locomotieven werden naar dat model gebouwd.

De « John Bull », 1831

De leden van de regering van de staat New Jersey, waren de eerste reizigers, die op 13 november 1831 door de „John Bull” vervoerd werden. Zij werd evenwel slechts twee jaar later in regelmatige dienst genomen, toen er genoeg andere machines geleverd waren om de exploitatie van het net tussen Bordentown en Amboy aan te vatten.

Op dat ogenblik constateerde Dripps dat de weinig buigzame assen moeilijk de bochten van de lijn namen. De machine werd herbouwd, de koppelstangen werden weggenomen en men plaatste vooraan een bissel, die door middel van twee houten armen met de voorste as verbonden was.

Daar, in die tijd, de koeien nogal eens graag tussen de sporen liepen, bouwde Dripps de eerste „koevanger”, die één der meest typische kenmerken werd van de Amerikaanse locomotieven.

Om hout te kunnen stoken, werd de oorspronkelijke schoorsteen vervangen door de speciale schoorsteen, waardoor het wegvliegen van de gloeiende stofjes verhinder werd. Later bouwde men een stuurhut voor de machinist.

De John Buil woog 11 ton, reed op een spoor van 1,52 meter en werd in 1865 buiten dienst gesteld.

Het is de oudste locomotief die in de Verenigde Staten bewaard gebleven is.

dezelfde machine na herbouwing

Bron: Het Spoor, februari 1962