Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Nederlandse Spoorwegen. Reeks 2200.

Nederlandse Spoorwegen. Reeks 2200.

mercredi 28 novembre 2018, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

In het begin van 1953 beslisten de NS diesellocomotieven aan te kopen om zo snel mogelijk de stoomlocomotieven op de niet geëlektrificeerde lijnen te vervangen. Vanaf 1954 werden er 100 dieselelektrische locomotieven (2201-2300) geleverd door de Nederlandse industrie, onder licentie van Baldwin-Westinghouse ; 50 gelijkaardige locomotieven (2301-2350), in Frankrijk gebouwd om redenen die verband hielden met de leveringstermijn, werden, vanaf 1956, door een andere geconcessioneerde firma van dezelfde Amerikaanse fabrieken geleverd. De locomotieven van de reeks 2200 zullen « goederen »- en « zware rangeer- diensten » onderhouden. Ofschoon niet voorzien van een verwarmingsketel, trekken ze soms lichte reizigerstreinen waaraan, zo nodig, een verwarmingswagen toegevoegd wordt. De draaistellen, van gelast staal, zijn klassieke Pennsylvania’s, voorzien van draagpotten. De tractiemotoren zijn in tramophanging opgesteld. De dieselmotor, gebouwd onder licentie van Superior (U.S.A.), is een 8-cilinder met 4 tijden, met drukvulling door uitlaatgasturbine van Brown Bovery. Deze locomotieven zijn uitgerust met rechtstreekse en automatische remmen. Vier gekoppelde machines kunnen in treinschakeling rijden en door een enkele bestuurder bediend worden. De locomotieven nr 2261, 2265 en 2268 zullen op afstand bediend worden op de sporen van de haven van Rotterdam. Daar men aanvankelijk van oordeel was dat ze te veel geluid verwekten, werden ze van een zeer doeltreffende geluiddempingsinrichting voorzien.

Locomotief nr 2208 in oorspronkelijke staat, zonder knaldemper.

VOORNAAMSTE KENMERKEN :

  • symbool : BoBo ;
  • spoorbreedte : 1,435 m ;
  • bouwers : Allan et Soc. des Forges et Ateliers du Creusot ;
  • dieselmotor :
    • Stork (110 eenheden)
    • en SFAC (40 eenheden) ;
  • nominaal vermogen : 900 pk ;
  • transmissie (generator en 4 tractiemotoren) : Heemaf en Schneider-Westinghouse ;
  • max.-snelheid : 100 km/u. ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 72 t ;
  • belasting per as : 18 t ;
  • middellijn wielen : 0,950 m ;
  • totale lengte : 14,010 m ;
  • breedte freem en bestuurderscabine : 2,950 m ;
  • breedte motorkap : 1,700 m ;
  • hoogte voetplaat : 1,422 m ;
  • hoogte motorkap : 3,650 m ;
  • hoogte dak bestuurderscabine : 3,900 m ;
  • totale hoogte (knaldemper) : 4,180 m.


Bron : Het Spoor, september 1970