Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Turkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollari Isletmesi. Reeks DH 27 (...)

Turkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollari Isletmesi. Reeks DH 27 000

Phil Dambly.

samedi 23 mars 2019, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Deze reeks bestaat uit drie diesel-hydraulische locomotieven, geleverd in 1961 door de Westduitse industrie (type ML 3000/2700 C’C’ van de bouwer). Ze trekken zware goederentreinen op de lijn Ulukisla - Adana - Fevzipasa, in de bergachtige streek van de Taurus, in het zuiden van Anatolië (Aziatisch Turkije). Af en toe onderhouden ze reizigerstreindiensten en worden dan uitgerust met een stoomketel die zorgt voor de verwarming van de rijtuigen. De centraal gelegen, geluidvrije bestuurderscabine, biedt een uitstekende zichtbaarheid in beide rijrichtingen. De twee lange motorkappen bergen elk een dieselmotor van 1 500 pk [1], met 12 cilinders in V-opstelling, 4-takt, met drukvulling, een afkoelingsaggregaat van Behr en, vooraan, een omvormings-vertragingsdrijfwerk. Zoals op de locomotieven die op hetzelfde tijdstip aan de Verenigde Staten geleverd werden [2], is de dieselmotor door middel van een cardanas verbonden met een convertor met drie reeksen toegelaten snelheden. Deze convertor brengt de beweging over op de reductor die op zijn beurt ook, door middel van cardanassen, met al de assen van het draaistel verbonden is. De bogies van gelast staal draaien op een fictieve as met behulp van gelede wieghangers. De rollagerpotten zijn met het draaistelframe verbonden door gelede hangers op rubberscharnieren. De secundaire ophanging bestaat uit schroefveren, gecombineerd met dragers in zijwaartse richting en rubberkussentjes ; de primaire ophanging wordt verzorgd door bladveren. De zandstrooiers zitten in het locomotiefframe dat gelast is en tot het type kastligger behoort. De DH 27 000 [3] zijn voorzien van rechtstreekse en automatische Knorrremmen met samengeperste lucht. Een ervan is bovendien uitgerust met een hydrodynamische rem, waardoor het totaal gewicht met 1,200 t verhoogd wordt.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : CC ;
  • spoorbreedte : 1,435 m ;
  • bouwer : Krauss-Maffei ;
  • dieselmotoren : Maybach ;
  • nominaal vermogen : 3 000 pk ;
  • beschikbaar : 2 700 pk ;
  • transmissie : Voith ;
  • max. snelh. : 100 km/u. ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 111 t ;
  • belasting per as : 18,500 t ;
  • middellijn wielen : 1,000 m ;
  • totale lengte : 19,670 m ;
  • breedte frame : 3,000 m ;
  • breedte cabine : 2,720 m ;
  • breedte motorkappen : 1,800 m ;
  • hoogte voetplaat : 1,600 m ;
  • hoogte motorkappen (ventilators) : 3,620 m ;
  • hoogte cabine : 4,165 m ;
  • totale hoogte (uitlaten) : 4,200 m.


Bron : Het Spoor, januari 1971


[11 350 pk op 800 m hoogte, bij 35° C.

[2Zie « Het Spoor » nr 165.

[3DH voor « Diesel-Hidrolik »