Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Wist U dat ? > België : Het Kangoeroevervoer.

België : Het Kangoeroevervoer.

samedi 27 avril 2019, par rixke

Het in dienst stellen van het centrum Antwerpen-Schijnpoort heeft voor het kangoeroenet een belangrijke industriële- en havenzone ontsloten.

Zoals men weet bestaat de kangoeroetechniek uit het vervoer van opleggers op speciaal uitgeruste wagens. Deze wagens zijn, tussen hun twee langsliggers, voorzien van twee in langsrichting aangebrachte geleiderails waarop de opleggers rijden. Deze rails kunnen twee standen innemen : de hoge stand, voor het rijden van de ene wagen op de andere ; de lage stand, tijdens het vervoer van de oplegger op het spoorwegtraject. De oplegger bevindt zich dan als ’t ware in een schotel, vandaar de naam kangoeroe.

Het laden en lossen van de opleggers geschiedt met behulp van een aangepaste trekker. De oplegger wordt over een verplaatsbare oprit op de eerste wagen geduwd.

De kangoeroetreinen rijden ’s nachts. Het lossen en het elndvervoer over de weg kunnen derhalve vanaf ’s morgens gebeuren, terwijl de verrichtingen in tegengestelde zin ’s avonds eindigen. Daar het hier homogene treinen betreft, is er geen oponthoud aan de grenzen voor douaneformaliteiten en worden aldus de optimale voorwaarden voor een snel vervoer vervuld.

In 1966 werden er 259 opleggers behandeld ; in 1969 steeg dat aantal tot 1832 eenheden.


Bron : Het Spoor, februari 1971