Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Sovietskaya Zeleznaya Doroga Type CzME3. - Ceskoslovenske Statny Drahy (...)

Sovietskaya Zeleznaya Doroga Type CzME3. - Ceskoslovenske Statny Drahy Reeks T 669

Phil Dambly.

samedi 7 septembre 2019, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Tot 1964 hadden de Sovjetrussische Spoorwegen geen zware rangeerlocomotieven van meer dan 1 000 pk die in staat waren treinen van 5 000 t te vormen aan de rangeerheuvel. In hetzelfde jaar heeft de Czechoslowaakse industrie een dieselelektrische locomotief uitgewerkt die aan deze eis beantwoordde. De SZD bestelden hiervan 310 exemplaren [1] die het kenteken CzME3 [2] kregen. Die locomotieven kunnen 6 000 liter brandstof opslaan, wat hun de mogelijkheid biedt gedurende meer dan een week rangeer- trieer- en cabotagediensten uit te voeren alvorens opnieuw te moeten tanken. Ze zijn uitgerust met pneumatische remmen (rechtstreekse en automatische). De zandstrooiers worden gevuld door het dak, op het uiteinde van elke motorkap. De hoofdmotorkap bergt het elektrogeenaggregaat en de afkoelingsinstallatie (dit locomotieftype is bestand tegen temperaturen van - 40 tot + 40° C). In de kleine achterste motorkap zijn de batterijen ondergebracht. Het gelaste frame is buitengewoon stevig (de twee langsliggers zijn 50 mm breed). De draaistellen van gelast staal zijn afgeleid van de locomotieven T 678 van de CSD. Ze werden versterkt met het oog op de grotere belasting per as en op het gebruik op breedspoor. De locomotief rust op elk draaistel door middel van vier verticale hefbomen met rubberdempers. De ophanging van het draaistelframe bestaat uit schroefveren en draagpot-pendelopleggingen met rubberscharnieren.

De tractiemotoren zijn met de neus opgehangen. Vermelden we nog de Sovjetrussische automatische koppeling SAE, type Willison, waarvan de ontkoppeling pneumatisch bediend wordt vanuit de bestuurderscabine.

Voor de CSD heeft men sedert april 1967 gelijkaardige locomotieven gebouwd. Ze zijn uitgerust met dezelfde versterkte draaistellen, maar zijn bestemd voor normaalspoor en hebben een schroefkoppeling. Ze vormen de reeks T 669, waarvan 40 eenheden in juni 1968 in dienst waren.

Locomotief T 669 van de CSD, normaalspoor : schroefkoppeling.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : CoCo ;
  • spoorbreedte : 1,524 m in de U.S S.R. en 1,435 m in CzechoSlowakije ;
  • bouwer : Ceskomoravska Kolben Danek Praha (CKD Praag) ;
  • dieselmotor : CKD ;
  • nominaal vermogen : 1 350 pk (994 kW) ;
  • transmissie (generator en 6 tractiemotoren) : CKD ;
  • max. snelh. : 95 km/u. ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 121 t ;
  • belasting per as : 20,200 t ;
  • middellijn wielen : 1,000 m ;
  • tot. lengte (asafstand koppelingen of buiten buffers) : 17,220 m ;
  • breedte buiten voetplaten en bestuurderscabine : 3,000 m ;
  • hoogte voetplaat : 1,800 m ;
  • hoogte motorkappen : 4,300 m ;
  • hoogte cabine : 4,450 m ;
  • hoogte ventilators : 4,475 m ;
  • tot. hoogte (hoorns) : 4,617 m.
Locomotief CzME3 van de SZD. Breed spoor ; automatische koppeling.

Bron : Het Spoor, februari 1971


[1Daarvoor levert de U.S.S.R. 300 dieseltreinlocomotieven aan de CSD.

[2Cz duidt op Czechoslovakyia. ME betekent Maniovry Elektrichki (rangeerlocomotief met elektrische transmissie).