Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De biljetten

De biljetten

vendredi 23 janvier 2009, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De eerste biljetten waren velletjes papier waarop met de hand de datum, de bestemming, de naam van de houder, de nummers van het rijtuig en van de plaats geschreven waren, dat alles in drievoud opgesteld voor de reiziger, de wachter en het bureau van afgifte. Maar dit stelsel, dat men van de diligences had afgekeken, bleek te ingewikkeld ten opzichte van het stijgend aantal reizigers die moesten worden ingeschreven.

De « Leicester and Swannington Railway » bracht, in 1832, voor het eerst een koperen biljet in omloop waarop de bestemming en een volgnummer vermeld stonden. De biljetten, betaald bij de afgifte, werden bij de aankomst teruggegeven. In Engeland bestonden de biljetten lange tijd uit ivoren schijfjes,

Omstreeks 1835 verschenen de eerste kartonnen biljetten in Duitsland, maar het stelsel van biljetten dat thans nog in zwang is, met de oorspronkelijke afmetingen, de gedrukte aanduiding van de rijtuigklasse, het station van vertrek en aankomst en de prijs, werd uitgevonden, in 1836, door Thomas Edmonson, een Engelse stationschef (1752-1851). Hij ontwierp tegelijkertijd een uitreikingstoestel en de automatische datumstempel.

Ten gerieve van de ongeletterden werden op sommige Britse netten biljetten met beeldschrift gedrukt. Bijvoorbeeld, een baal katoen voor Manchester, een kluwen wol voor Leeds.

De abonnementskaart ontstond in Engeland ; het perronkaartje is een Franse uitvinding.

De illustraties van deze bladzijde werden gemaakt volgens zeer oude documenten die bewaard worden in het Spoorwegmuseum van het station Brussel-Noord.

Biljet 3e klas Mechelen-Brussel (1835)
Koperen biljet (Groot-Brittannië (1832))
Eerste kartonnen biljet van Edmonson (1836)
Grand Central Belge (1878)
Chemin de fer de Chimay (1910)
Chemin de fer de Chimay (1934)

Bron : Het Spoor, november 1962