Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Italië: De „direttissima” Rome - Florence

Italië: De „direttissima” Rome - Florence

zaterdag 7 december 2019, door rixke

De nieuwe lijn Rome - Florence, de „direttissima”, zal de bestaands lijn volgen daar waar de voorwaarden van het tracé gunstig zijn. Er zal slechts een nieuw tracé worden aangelegd om de huidige kronkelingen en bochten te ontwijken. De toegangen tot de stations Rome en Florence zullen dezelfde blijven. De nieuwe lijn zal 55 kilometer korter zijn dan de huidige (289 km).

De uitvoering van dit ontwerp zal de bouw vergen van 25 tunnels met een totale lengte van 62 km (waarvan er twee langer zullen zijn dan tien kilometer), en verscheidene viadukten waarvan een, nabij Orvieto, 5 372 meter lang zal zijn. Het tracé zal berekend zijn op snelheden van 250 km/h; zulks vereist bogen met een straal van ten minste 2 500 m (zoals op de beroemde Tokaïdolijn, in Japan), hellingen met een maximaal percentage van acht millimeter per meter en een infrastructuur van betonnen dwarsliggers waarop rails rusten van 60 kg per meter.

De lijn zal worden geëlektrificeerd met gelijkstroom 3 000 volt en uitgerust met het automatische bloksysteem. Dank zij ongelijkvloerse kruisingen zullen de op de bestaande lijn rijdende treinen kunnen overgaan naar de „direttissima” en omgekeerd.

Eens dat de lijn voltooid is, zal de afstand Florence - Rome met elektrische motortreinen afgelegd kunnen worden in 1 h 30 of 1 h 35 met een gemiddelde snelheid van 170 km/h, terwijl men er thans nog drie uur over doet.


Bron: Het Spoor, april 1971