Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Duitsland: Nieuwe locomotief en treinstel

Duitsland: Nieuwe locomotief en treinstel

woensdag 9 januari 2019, door rixke

Te München maakte de eerste met Diesel en gasturbine geëquipeerde locomotief van de Duitse Bondsspoorwegen (DB nr. 210 001) haar „maidentrip”; zeven andere zullen volgen. De locomotieven van dat type zijn uitgerust met een klassieke dieselmotor van 2 500 pk, waaraan een hulp-gasturbine werd toegevoegd van 1 150 pk, wat het voertuig in staat stelt een totaal geïnstalleerd vermogen van 3 650 pk te ontwikkelen. Aldus zullen de exprestreinen op de niet geëlektrificeerde lijnen van de DB getrokken kunnen wor-den met een maximale snelheid van 160 km/u. (thans 140).

De firma Krauss-Maffei heeft de maquette voorgesteld van een supersnel gestroomlijnd treinstel (500 km/u.), „transrapid” genoemd. Dit geleide treinstel zou een magnetische ophanging hebben en aangedreven worden door een lineaire motor.


Bron: Het Spoor, mei 1971