Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Wist U dat ? > Duitsland : Nieuwe locomotief en treinstel

Duitsland : Nieuwe locomotief en treinstel

mercredi 9 janvier 2019, par rixke

Te München maakte de eerste met Diesel en gasturbine geëquipeerde locomotief van de Duitse Bondsspoorwegen (DB nr. 210 001) haar « maidentrip » ; zeven andere zullen volgen. De locomotieven van dat type zijn uitgerust met een klassieke dieselmotor van 2 500 pk, waaraan een hulp-gasturbine werd toegevoegd van 1 150 pk, wat het voertuig in staat stelt een totaal geïnstalleerd vermogen van 3 650 pk te ontwikkelen. Aldus zullen de exprestreinen op de niet geëlektrificeerde lijnen van de DB getrokken kunnen wor-den met een maximale snelheid van 160 km/u. (thans 140).

De firma Krauss-Maffei heeft de maquette voorgesteld van een supersnel gestroomlijnd treinstel (500 km/u.), « transrapid » genoemd. Dit geleide treinstel zou een magnetische ophanging hebben en aangedreven worden door een lineaire motor.


Bron : Het Spoor, mei 1971