Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Wist U dat ? > Duitsland (B.R.) : De toekomstige « intercity »-treinen

Duitsland (B.R.) : De toekomstige « intercity »-treinen

mercredi 1er mai 2019, par rixke

Op 20 september 1971 zal het « A »-net van de « intercity »-treinen in gebruik genomen worden. Dat net zal vier reiswegen groeperen, die 31 grote steden verbinden en in het totaal 3 700 km lang zijn : lijn 1 : Hamburg - Bremen - Munster - Dortmund - Essen - Keulen - Mainz - Mannheim - Stuttgart - München ; lijn 2 : Hannover - Dortmund - Wuppertal - Keulen - Wiesbaden - Würzburg - München ; lijn 3 : Hamburg - Hannover - Bebra - Frankfurt - Mannheim - Bazel ; lijn 4 : Bremen - Hannover - Fulda - Würzburg - Augsburg - München.

Om de twee uur op de werkdagen en driemaal per dag op zaterdag en zondag zal de cliënteel per « intercity »-trein kunnen reizen. Op het stuk van comfort zullen die treinen de TEE’s evenaren ; ze zullen getrokken worden door elektrische locomotieven van de reeks E-103, met een snelheidsvermogen van 200 km/h, wat de trein een commerciële snelheid van 120 tot 140 km/h zal garanderen.

De DB zal zestig locomotieven E-103 en 130 rijtuigen 1e klas met luchtconditionering, van het « Rheingold »-type, voor het « A »-net bestemmen. De reizigers zullen kunnen kiezen onder 465 verbindingen tussen 31 steden.

Voor 1972 bereidt de DB een tweede « intercity »-net voor, dat « B »-net zal worden genoemd ; op dit net zullen de treinen (eerste en tweede klas) driemaal per uur 42 steden van de Bondsrepubliek verbinden (totale lengte 4 030 km).


Bron : Het Spoor, juni 1971