Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Wagens > Nieuw wereldrecord: Vervoer van vloeibaar gietijzer over een afstand van 248 km!

Nieuw wereldrecord: Vervoer van vloeibaar gietijzer over een afstand van 248 km!

woensdag 25 februari 2009, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Zoals geweten vervoert het metaalbedrijf Espérance-Longdoz, sedert meer dan anderhalf jaar, vloeibaar gietijzer in «thermoswagens», en wel van zijn hoogovens te Seraing naar zijn staalfabriek te Chertal, d.i. over een afstand van 22 km (Het Spoor, juni 1963). Bekend is eveneens dat genoemd bedrijf in juli 11. erin slaagde de staalfabriek van Chertal te voorzien van vloeibaar gietijzer bij vertrek uit Couillet, en aldus een verbinding van 110 km tussen de bekkens van Charleroi en Luik tot stand bracht (Het Spoor, september 1964).

Op zondag 15 november werd een «thermoswagen», die in de vroege morgen Chertal had verlaten, geladen met 100 ton gietijzer in de hoogoyens van ARBED te Esch-sur-Alzette (Groot-Hertogdom Luxemburg). Het gietijzer arriveerde omstreeks middernacht te Chertal, waar het werd omgezet in staal, na een afstand van 248 km te hebben afgelegd. Het gietijzer vertoefde 12 u in de wagen. Zijn temperatuur bedroeg 1.334° bij het laden en 1.227° bij het lossen.

Het welslagen van dit bijzonder vervoer dat, overigens, een nieuw wereldafstandsrecord betekent, is niet alleen te danken aan de technische mogelijkheden van de «thermoswagens», doch ook aan de geest van samenwerking tussen de betrokken spoorwegen, de N.M.B.S, en de C.F.L.

Het vervoer van vloeibaar gietijzer over een afstand van 300 tot 400 km is, technisch gezien, realiseerbaar. Dit biedt nieuwe perspectieven voor ,o een vruchtdragende samenwerking onder de metaalbedrijven der voornaamste bekkens van de E.G.K.S.


Bron: Het Spoor, januari 1965

Portfolio