Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Wagens > Zelflossende tremelwagens met regelbare debiet

Zelflossende tremelwagens met regelbare debiet

H. Beriot.

woensdag 25 februari 2009, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De Belgische industrie bouwde zeshonderd tremelwagens met lossing door eigen zwaartekracht, volgens plannen die door de Internationale Spoorwegunie werden goedgekeurd. Ze zijn bestemd voor het vervoer van alle soorten stortgoederen (gesorteerde kolen, eierkolen en andere steenkoolbriketten, cokes, steengroeveafval, grind, kalksteen, bijslag, vloeispaath, dolomiet, cementklinkers, zand, slakken, meststoffen, natrium-carbonaat, suiker, enz.).

Wagen van 38 m³ met verplaatsbaar dak.

Een honderdtal zijn voorzien van een verplaatsbaar dak dat de lading tegen waterschade beschut. De binnenwand van de vultrechters is bedekt met een laagje speciaal email van 80 microns dikte op basis van roomkleurig polyurethaan. Ze zijn bestemd voor het vervoer van voedingswaren of van bijtende chemische stoffen. Hun hoogte bedraagt 4,256 m en hun volume 38 m³.

De vijfhonderd open wagens zijn in twee verschillende formaten onderverdeeld. Voor vierhonderd hiervan werd de hoogte beperkt tot 3,60 m om te beantwoorden aan de ladingseisen van onze kolenmijnen en steengroeven ; dat brengt hun volume op 32,55 m³.

Deze laatste honderd wagens zijn 4 m hoog en hebben een volume van 40,60 m³.

Het laden kan geschieden ofwel vanaf silo’s, ofwel met behulp van kranen of nog door middel van laadbanden. Het lossen gebeurt door eigen **aartekracht in silo’s die zich naast en lager dan het spoor bevinden, op vaste transportbanden of nog op laadbanden waarmee men de goederen op stapels, vrachtwagens of in verhoogde silo’s kan lossen,

Het gebruik van die zelflossende Wagens heeft een gevoelige vermindering van de behandelingskosten tot gevolg.

 Raam

Het raam is samengesteld uit twee hoofdbalken met normaal U-profiel van 240 mm en uit tussenlangsbalken en dwarsbalken met normaal U-profiel van 140 mm ; het gebruikte materiaal is een legering van halfhard staal en koper.

 Voornaamste kenmerken

  Reeks 1 023000 Reeks 1 024000 Reeks 1 027000
Tarra 12 ton 12 ton 12,5 ton
Laadgrens (in ton)     A BC       A B C       A BC  
    20,5 24 28       20,524 28       19,5 23,5 27,5  
  S20,5 24     S 20,5 24     S 19,523,5  
Volume (water) 32,55 m³ 40,6 m³ 38 m³
Afmeetingen van de laadopeningen 8,845 m x 2,484 m8,800 m x 1,940 m 7,900 m x 1,200 m
Maximale hoogte boven het spoor 3,600 m 4,000 m 4,256 m
Lengte over alles 9,640 m9,640 m 9,640 m
Radstand 6,000 m 6,000 m 6,000 m

 Tremels

Open wagen van 40,6 m³.

De twee tremels vormen een onbuigzaam, aaneengelast geheel. Ze zijn op het raam bevestigd door middel van overlangse stoelen en rusten met hun middendeel op de tussenlangsbalken.

Zoals voor het raam werd hier eveneens een legering van halfhard staal met koper aangewend omdat een dergelijk materiaal goed bestand is tegen sleet en corrosie.

De vorm van de tremel werd, aan de bovenkant, bepaald rekening houdend met het internationaal laadprofiel; de helling van de zijwanden bedraagt 43° en die van de kopwanden 48°.

Aan weerszijden van de wagenas bezit elke tremel een stortgat dat afgesloten wordt door een draaiende klep van 1,500 m op 0,500 m. Deze afsluiters kunnen door een man bediend worden; daartoe maakt hij gebruik van handels die bereikt worden langs een platform dat zich op een der uiteinden van de wagen bevindt.

Daar de opening van de kleppen regelbaar is, kan het lossen op transportbanden met de vereiste nauwkeurigheid geschieden, Om het uitlopen van de stortgoederen op de transportbanden te vergemakkelijken, zijn de hellende vlakken van de openingen naar de onderkant toe enger gemaakt zodat de goederen naar de transportband kunnen gericht worden [1]. De hellende vlakken kunnen verlengd worden met verplaatsbare uitloopschuiven die bij de wagen horen.

 Rolorganen, ophanging en rem

Die organen zijn van het type U.I.C. De assen die een belading van 20 ton op het spoor kunnen dragen, zijn voorzien van draagpotten. De wagen heeft een «lange ophanging met dubbele schakels».

Open wagen van 32,55 m³.

De regelbare remmen van het stelsel «goederen-reizigers» zijn voorzien van een wisselkast «ledig-geladen», zodat die voertuigen in staat zijn absoluut veilig te rijden in treinen met grote snelheid tot 100 km/u (lading = S). Bovendien zijn 20 % van die wagens uitgerust met een handrem die van op het platform kan bediend worden.

Dit wagentype, dat in Duitsland, Nederland en Zwitserland veel bijval heeft genoten, is in Frankrijk thans meer en meer in trek. Wij waren het dan ook aan onszelf verschuldigd eveneens een materieel ter beschikking te stellen van onze klanten dat bij machte is aan hun behoeften te voldoen.

Schema van open wagen van 40,6 m³.

Bron: Het Spoor, november 1964


[1Het vernauwd hellend vlak heeft een breedte van 0,50 m op zijn laagste punt, d.i. daar waar de goederen het hellend vlak verlaten.