Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Wagens > De zwaarste wagonlading werd in België vervoerd

De zwaarste wagonlading werd in België vervoerd

Guy Beriot.

woensdag 25 februari 2009, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Het «zelfdragend vervoer», opgehangen tussen de bogies door middel van twee draagkoppen, bij zijn doortocht in het station Nijvel-Oost. (Foto Stocq.)

In mei ll. ontving de «S.A. Carbochimique» te Tertre (Borinage) een convertor uit Mülheim (Duitsland), die per dag 1.000 ton ammoniak kan produceren. Die synthese-reactor, enig in België en zeer zeldzaam in Europa, met een lengte van 21,421 m, een doorsnede van 3,200 m en een volume van 127 m³, weegt ongeveer 293 ton.

Die reusachtige ondeelbare massa kon, zo oordeelde men terecht, alleen per spoor verzonden worden, aangezien alleen de spoorweg in staat is volledig aan al de eisen van veiligheid, kracht en regelmatigheid te voldoen.

Tijdens haar reis rustte deze uitzonderlijke lading op een Weense wagon van 55 meter. In feite waren het twee halve wagons die elk tien assen hadden en voorzien waren van een draagkop die kon draaien naargelang de bochten van de reisweg. De bewegingen werden hydraulisch geleid door de begeleiders vanuit cabines die aan de uiteinden van de wagon opgesteld waren. Een telefooninstallatie zorgde voor de verbinding tussen de verschillende posten,

De maximale uursnelheid bedroeg 40 km overdag en 25 tot 30 km ’s nachts. Tijdens de reis, die via Nederland diende te gebeuren, werd de snelheid meermaals tot 5 km beperkt.

Door dit vervoer heeft de spoorweg eens te meer bewezen dat hij zich aanpast aan de steeds toenemende eisen van ds industrie en dat diezelfde industrie aan hem een onontbeerlijke bondgenoot heeft.

Laten wij hier nog aan toevoegen dat, om de convertor tot in de fabriek te brengen, de wagon voorzien werd van wielstellen met luchtbanden en zo getrokken werd door vijf tractoren die 230 pk ontwikkelden.


Bron : Het Spoor, nr 131, juli 1967