Homepagina > Het Spoor > Rollend materieel > Rijtuigen > De televisie in de treinen

De televisie in de treinen

vrijdag 11 april 2008, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Het is u zeker niet onbekend dat de T.V., buiten de huiselijke ontspanning die ze u verschaft, nog andere en, daarenboven, steeds talrijker wordende activiteiten op haar «mast» heeft. Zo wordt ze o.a. gebruikt voor de controle op afstand van de laboratoria waar gevaarlijke stoffen behandeld worden, voor het maken van opnamen onder water, het filmen van heelkundige ingrepen, enz. Bij de spoorwegen wordt de T.V. reeds aangewend voor de bewaking van overwegen, in sommige trieerstations, op bochtige perrons...

Thans overweegt men het gebruik van de T.V. in sneltreinen. De lijn Oostende-Aarlen, de langste van het net, werd als «proeflijn» aangeduid. In het station Brussel-Zuid zal een zender voor telecinema geïnstalleerd worden. Op de toren van dit station zal weldra een antenne van ongeveer 56 m verrijzen. Er zullen relais geplaatst worden te Oostende, Gent, Namen, Jemelle en Aarlen.

Een onzer hoofdwerkplaatsen werd ondertussen belast met de transformatie van een rijtuig K2 1e klas in een «bar-buffet-rijtuig», voorzien van vier ontvangtoestellen met een scherm van 59 cm. Hun opstelling werd nauwkeurig berekend ten einde de «telereiziger» een optimaal kijkgenot te verschaffen.

Het rijtuig zal onmiddellijk achter de locomotief gekoppeld worden. Op elk uiteinde bemerkt men de verbindingsstoppen tussen de locomotief en de ontstoringsapparatuur die op het dak, naast de antenne en de versterker, geplaatst is. De totale hoogte van het rijtuig en de antenne bedraagt 4,500 m ; de installatie van die antenne stelt dus geen enkel probleem voor het Belgisch begrenzingsprofiel.

Binneninrichting :
  1. Aanrechtkeuken
  2. Bar
  3. W.C.
  4. Antenne en versteker
  5. Ontstoringsaggregaat
  6. Stopcontact op loco voor ontstoringen
  7. Ontvangtoestellen

Oorspronkelijke staat

Bij de transformatie van het rijtuig zal ook aandacht besteed worden aan zijn uiterlijk dat zal gelijken op het uiterlijk der rijtuigen K3 van 1955. In verband met de keuze der programma’s heeft Directie C reeds contact opgenomen met verschillende verdelers van 16 m/m films. Onder de gekozen onderwerpen zijn er prachtige documentaire films over toerisme, reizen, industrie, jacht, visvangst... Ze zullen, natuurlijk, begeleid worden door lichte muziek, maar, voor het overige - en hier willen we wel een zeer sprekende gelijkenis gebruiken - als vissen zo stom zijn, wat dan meteen het probleem der talen zal regelen.


Bron: Het Spoor, april 1964