Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Infrastructuur > Inwijding van de elektrische dienst op de lijn 50 A

Inwijding van de elektrische dienst op de lijn 50 A

lundi 1er novembre 2010, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Op 30 januari jl. werd de nieuwe elektrische verbinding Brussel - Aalst - Gent (lijn 50 a) officieel ingewijd.

Deze lijn, geopend in 1856, werd tot veelal de « oude » of “trage” lijn genoemd, in tegenstelling met de “snelle” of “directe” lijn Brussel - Gent, die ingewijd werd in 1933 en over haar 50 km geen enkel station of geen enkele overweg telt. De « trage » lijn bedient echter talrijke steden en dorpen die de spoorweg een aanzienlijk aantal forensen opleveren.

De Maatschappij heeft deze lijn geëlektrificeerd, in de eerste plaats, om sociale redenen. Het was immers noodzakelijk de sectie Denderleeuw - Brussel van de “snelle” lijn te ontlasten van een zeker aantal treinen die haar bereden over de afstand van Brussel naar Denderleeuw of Aalst en omgekeerd. Ofschoon deze sectie op de spitsuren om de drie tot vier minuten een reizigerstrein verwerkt, moeten toch talrijke treingebruikers dagelijks staande reizen.

Bovendien, moet de elektrificatie de economische ontwikkeling in de hand werken van de brede ontwikkelingszone vertrekkend ten noorden van Sint-Niklaas en lopend over Aalst naar Geraardsbergen.

Verder was de elektrificatie van de ontdubbeling der “snelle” lijn eveneens gerechtvaardigd om technische redenen. Bij een ongeval of ernstig incident op de directe geëlektrificeerde lijn was het immers onmogelijk de trafiek vlug te herstellen omdat een omleiding langs een geëlektrificeerde reisweg uitgesloten was.

Tenslotte, drong de elektrificatie zich nog op voor de versnelling van het goederenverkeer dat van groot belang is op de “trage” lijn (o.a. op de sectie van Aalst tot Gent) die door tal van goederentreinen uit en naar de haven van Gent en het noordwesten van het land wordt gevolgd.

De onmiddellijke voordelen van de elektrificatie der “trage” lijn zullen zich uiten in een aanzienlijke versoepeling en versnelling van de dienst der omnibus-treinen. Honderden reizigers zullen, bovendien, niet meer van trein moeten veranderen te Aalst en de duur van de reis zal gevoelig ingekrimpt worden.

Door deze verwezenlijking heeft de Maatschappij nogmaals bewezen dat zij vastberaden voortstapt op de weg van de vooruitgang. Nog andere lijnen zullen geëlektrificeerd worden en aldus zal ons land weldra beschikken over een spoorweginfrastructuur die aangepast is aan de Europese Gemeenschap van morgen.


Bron : Het Spoor, maart 1961