Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > De elektrificatie Antwerpen - St.-Niklaas

De elektrificatie Antwerpen - St.-Niklaas

M. Tuypens.

maandag 22 november 2010, door rixke

  Sommaire  

Tussen de Kennedytunnel en Sint-Niklaas zullen de elektrische treinen een volledig gemoderniseerde lijn berijden. Met het aanleggen van een dubbelspoor waarop 140 km/u kan worden gereden, met de afschaffing van de belangrijkste overwegen en hun vervanging door bruggen terwijl de overige van automatische beveiligingsinrichtingen voorzien werden, met haar automatisch blokstelsel en haar volledig heringerichte stations - zoals Zwijndrecht en Beveren -, is de lijn Antwerpen - St.-Niklaas klaar om een cliënteel op te vangen die in de toekomst stellig zal aangroeien.

Per uur en per richting zullen er een directe en een stoptrein rijden, die te Berchem aansluiting geven met de treinen van en naar Brussel. Bovendien zullen bijkomende treinen op de piekuren de Luchtbal als terminus hebben.

De inkorting van de reisduur zal zo belangrijk zijn dat men vanuit St.-Niklaas vlugger Antwerpen-Centraal zal bereiken dan nu Antwerpen-Linkeroever. Terwijl op dit ogenblik Antwerpen-Centraal, per bus, op 55 min. gelegen is van Sint-Niklaas en op 30 min. van Beveren, zal het, per stoptrein, nog slechts op 29 min. en 19 min. van die twee centra van het Land van Waas verwijderd zijn.

De werknemer uit Sint-Niklaas zal zich naar de Luchtbal kunnen begeven in een tijd die nauwelijks hoger ligt dan die welke hij thans nodig heeft om Antwerpen-Linkeroever te bereiken.

 De aanpassing van Sint-Niklaas.

Buiten de werken te Antwerpen en te Berchem die reeds voltooid zijn, en de ophoging van de ring rond Gent die flink opschiet, vormt de vernieuwing van het station Sint-Niklaas de parel van de modernisering van de verkeersader Antwerpen - Gent.

Maquette van het nieuwe station St.-Niklaas.

Het oude station Sint-Niklaas was een rem op de ontwikkeling van een stad met 50 000 inwoners. De gelijkvloerse spoorweg vormde een hinderpaal die de Verbindingen tussen de noordelijke en zuidelijke stadsgedeelten belemmerde; de menigvuldige overwegen vertraagden op aanzienlijke wijze het stadsverkeer.

De totale omwerking die nu aan de gang is, bevat in hoofdzaak : het afschaffen van al de overwegen door de ophoging van de spoorweg die gedeeltelijk over een viaduct zal lopen ; het aanleggen van nieuwe spooronderdoorgangen ; het overbrengen van de installaties van de goederendienst naar een totaal nieuw werkterrein, kant Antwerpen ; het verschuiven en het opnieuw aanleggen van de reizigersperrons aan de noordelijke rand van de staatsgronden ; het oprichten van een modern stationsgebouw met lokalen voor de reizigers en allerhande commerciële diensten en activiteiten ; het vrijmaken, kant stadscentrum, van een uitgebreide stationeerplaats met autobusstation, een standplaats voor taxi’s en een parkeerpark voor 300 auto’s, zonder dan nog te gewagen van de vele aanpassingen die het verkeer van auto’s en voetgangers zullen vergemakkelijken.

Het nieuwe station Berchem.

De technische diensten van de N.M.B.S. zijn aan dat uitgebreide project begonnen met als eerste streefdoel de voltooiing te bespoedigen van de faze die noodzakelijk is voor de ingebruikneming van de elektrificatie Sint-Niklaas - Antwerpen.

Het nieuwe goederenstation, dat 1 500 m oostwaarts ligt, is reeds voldoende klaar om het treinverkeer te verwerken. In zijn definitieve vorm zal het bovendien bestaan uit een wegcentrum, een entrepot, een goederenkoer en 8 000 m² terreinen die aan de klanten van het spoor verhuurd kunnen worden.

Zoals blijkt uit deze luchtfoto, heeft ook het spoor zich snel aan de modernisering en aan de uitbreiding van de Metropool aangepast.

De elektrische openingstrein uit de Metropool zal te Sint-Niklaas ontvangen worden in het nieuw verhoogd station dat, met zijn drie sporen, het embryo vormt van het definitieve station. Drie sporen blijven tijdelijk op het vroegere station in dienst voor de treinen van en naar Temse. Kant Gent vergt de bouw van de viaduct gedurende twee jaar een onderbreking van het treinverkeer tot Sint-Niklaas-West. Tijdens die periode zal dat verkeer vervangen worden door een pendeldienst van autobussen die de gewenste aansluitingen zullen onderhouden.

 Besluit.

Sedert de onafhankelijkheid volgt de spoorweg het levens- en ontwikkelingsritme van de haven van Antwerpen; hij is als het ware het verlengstuk van haar zeevaartverkeer. De opening en de elektrificatie van de lijn van Sint-Niklaas zijn een nieuwe en schitterende mijlpaal in de vruchtbare, honderdjarige samenwerking van die twee fundamentele vervoertakken van de Belgische en Europese economie die elkaar zo doelmatig aanvullen.


Bron: Het Spoor, september 1970