Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De Nederlandse motorwagens van 1954

De Nederlandse motorwagens van 1954

Phil Dambly.

maandag 6 december 2010, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De gestroomlijnde motorwagens zijn een voorwerp van trots voor de Nederlandse Spoorwegen, die hiervan 47 viervoudige en 30 dubbele stellen besteld hebben in 1954. De viervoudige motorwagen omvat twee rijtuigen van tweede klas, een rijtuig van eerste klas en een gemengd rijtuig tweede klas - pakwagen. Elk rijtuig wordt gedragen door twee draaistellen. De beide draaistellen van de eindrijtuigen zijn motordraaistellen. De rijtuigen zijn onderling verbonden door vouwbalgen.

De dubbele stellen omvatten een rijtuig van tweede klas en een gemengd rijtuig tweede klas - eerste klas - pakwagen. De draaistellen op de uiteinden zijn motordraaistellen.

De Nederlandse Spoorwegen hebben een oplossing gevonden in de strijd tussen de rijtuigen met middengang en de rijtuigen met gescheiden afdelingen. Al hun stellen bieden de twee oplossingen aan. Het komfort werd heel bijzonder verzorgd: in 2e klas vinden wij vier plaatsen naast elkaar, opgevulde zitbanken overtrokken met donkerbruin similileder en voorzien van armleuningen; in 1e klas, drie plaatsen naast elkaar en zachtgroene zetels. In de viervoudige stellen vinden wij ook nog een keuken voorzien van een koelkast en een elektrische koffiemolen.

Al het gestroomlijnd materieel is uitgerust met de automatische scharfenbergtreinkoppeling waardoor, terzelfdertijd de mechanische verbinding van de schok- en tractieeelementen, de pneumatische aansluitingen en de elektrische schakelingen verwezenlijkt worden.

Om te koppelen volstaat het een stel in contact te brengen met een ander; om af te koppelen volstaat het op een pedaal te drukken in één van de bestuurdersposten. De versterkte motorkap werd aangebracht met als enig doel de bestuurder te beschermen bij een ongeval.

Viervoudig stel Dubbel stel
Lengte 98,560 m 50,420 m
Breedte 2,781 m 2,781 m
Hoogte 3,767m 3,761m
Maximumsnelheid 140 km/h 140 km/h
Vermogen 8 x 265 pk 4 x 265 pk
Spanning 1 500 volt gelijkstroom

Bron: Het Spoor, december 1960