Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > Europese diesels voor de U.S.A.!

Europese diesels voor de U.S.A.!

Phil Dambly.

lundi 6 décembre 2010, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Tijdens de zomer van 1953 verschenen de eerste “V 200”, een Duitse hydraulische diesellocomotief van 2 200 pk, 120 km/h, BB-type.

Vijfentwintig locomotieven van dit type rijden thans in West-Duitsland. In 1958 leverde hun bouwer, Krauss-Maffei A.G. van München, een reeks locomotieven, met eenzelfde vermogen doch van het CC-type, aan de Joegoslavische spoorwegen. Aangemoedigd door de resultaten die met deze machines tijdens strenge proeven bereikt werden, verwezenlijkte de bouwer voor zijn eigen rekening een locomotief met een gelijkaardig uiterlijk, doch met een verwogen van 3 000 pk. Deze CC heeft succesvol strenge proeven ondergaan, waardoor de aandacht van de exploitanten van de Southern Pacific Railroad en van de Rio Grande in de U.S.A. op haar gevestigd werd. Beide netten hebben gelijkaardige locomotieven, drie om juist te zijn, besteld, die evenwel moeten gewijzigd worden volgens de Amerikaanse normen. Het zullen CC’s zijn van 4 000 pk (twee Maybach-diesels, 16 cilinders) met hydraulische Voith-transmissie. Hun gewicht zal 132 ton bedragen, wat maar weinig is voor de Verenigde Staten. De dynamische remming zal op deze machines aangebracht worden en zij zullen de machtigste diesellocomotieven met een enkele kast ter wereld zijn.

Zij zullen, gekoppeld tot verschillende eenheden, het slepen verzekeren van de zware goederentreinen van 5 000 ton. In Duitsland volstaat één CC van 3 000 pk daar de zware Europese treinen niet meer dan 2 200 ton wegen. Steeds in functie van de Amerikaanse normen, zullen deze zes locomotieven uitgerust worden met neuskoplampen en automatische koppelingen.

Hier volgen hun afmetingen :

Lengte 20,500 m
Breedte 3,000 m
Hoogte 4,167 m

Het zullen de eerste Europese diesellocomotieven zijn die aan de Verenigde Staten geleverd worden en dit is wel een groot feit in de spoorweggeschiedenis.


Bron : Het Spoor, october 1960