Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De Amerikaanse “diesels”

De Amerikaanse “diesels”

Phil Dambly.

lundi 13 décembre 2010, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

In de U.S.A. wordt 95 % van de spoortractie door diesellocomotieven verzekerd. Meer dan 60 % hiervan werd gebouwd door General motors ; de andere door de volgende constructeurs : American locomotive Company, Fairbanks-Morse en Baldwin.

De standaardisatie is zodanig doorgevoerd dat de klant de modellen van de firma moet aanvaarden zonder dat hij enige noemenswaardige wijziging kan bekomen, maar hij kan de uitwendige versiering kiezen en van dit recht maakt hij gretig gebruik. Men onderscheidt vier grote klassen van diesellocomotieven : Switcher (rangeringen), Road-freight (baangoederentreinen), Road-passengers (Baanreizigerstreinen), Road-switcher (gemengd : baan en rangering)

Al deze machines zijn tot nog toe met de elektrische transmissie uitgerust. Het vermogen van de rangeerloco’s bedraagt, over het algemeen, 400, 800, 1 600 pk. De lijnloco’s hebben een vermogen dat gaat van 1 350, 1 500, 1 750, 2 000 tot 2 400 pk en zelfs 3 000 pk ; het zijn de trotse CC of A1A-A1A die, voorzien van een of twee motoren, 140 t wegen en een snelheid van 188 km/h kunnen bereiken. De lijnloco’s, geverfd in levendige kleuren, worden zorgvuldig onderhouden om de aandacht van het cliënteel te trekken.

Het comfort van het personeel is zeer verzorgd : geluidvrije stuurhutten, W.C.,...

De bestuurder wordt bijgestaan door een « stoker », die toezicht houdt op de motoren en de seinen gadeslaat. In de samenstellingen van drie of vier aaneengekoppelde loco’s, treft men soms een reizend mecanicien aan die onderweg kleine herstellingen uitvoert.

Dezelfde machines leggen, zonder onderbreking, trajecten af die soms 3 700 km bereiken. De besturingsploegen lossen elkaar af alle 320 km, maar de loco’s blijven in dienst gedurende 39 uur. De Amerikaanse diesels zijn uitgerust met de automatische centrale koppeling.

Naargelang van de modellen, wisselt

  • de lengte af tussen 14 en 22 m
  • de breedte tussen 3,05 en 3,26 m
  • de hoogte tussen 4,30 en 4,64 m
Steeple cab switcher
Rangeerloco met centrale stuurhut die de kleine spoorwegaansluitingen, de dokken, enz. bedient.
Yard engine
Rangeerloco bestemd voor het werk op de heuvel.
Road-switcher
Als een echt manusje-van-alles , moet zij rangeringen doen en lichte treinen slepen, maar, in veelvoudige eenheden, verzekert zij ook het slepen van zware treinen.
Geep
Rangeerloco voor zware “reizigers” of “goederen” treinen.
Road-freight
Lijnloco voor het vervoer van goederentreinen.
Booster
Tussenliggend trekelement (2 loco’s + 2 boosters vormen 7.000 pk en slepen 6.000 ton).
Road-passengers
Lijnloco voor het vervoer van reizigers.
Cow-and-calf (koe en kalf)
Rangeerloco + trekelement voor sortering en rangeringen.

Bron : Het Spoor n° 51, november 1960