Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De laatstgeborene van de B.R.

De laatstgeborene van de B.R.

Phil Dambly.

lundi 20 décembre 2010, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Op het einde van de maand november 1959 hebben de “British Railways” hun eerste electrische locomotief voor 25 000 volt - 50 perioden - voorgesteld.

Het is een BB, reeks 3 001 tot 3 025, bestemd voor de Midland Region. In haar mechanisch gedeelte vindt men verscheidene oplossingen weer die in Frankrijk algemeen gangbaar werden, o.a. de elastische spil van de draaistellen en de geleiding van de aspotten door gelede stangetjes, Alsthom-systeem. Deze machine, die 80 ton weegt en 3 300 pk ontwikkeld kan een reizigerstrein van 475 ton tegen 150 km/h slepen, of een goederentrein van 950 ton tegen 86 km/h. De grenssnelheid van de twee laatste machines van de reeks zal teruggebracht worden op 128 km/h en zij zullen 1 250 ton tegen 75 km/h kunnen slepen.

Het electrisch gedeelte is duidelijk geïnspireerd door de Franse techniek. De eenbenige Faiveleystroomafnemers, die de « nieuwe golf » van de electrische tractie in Frankrijk uitmaken, worden vervaardigd onder licentie door de firma Stone.

Het schema geeft een idee van het gerekte uiterlijk van deze locomotief. Dit uiterlijk is te wijten aan het beperkt laadprofiel van de B.R. : de hoogte van de kast is verhinderd om de stroomafnemer te kunnen bergen, terwijl de draaistellen, met wielen van 1,22 m, normaal zijn.

De bestuurdersafdelingen zijn evenwel ruim en gerieflijk. Wij vestigen nog de aandacht op het volledig gelast freem, op de zelfdragende kast en op het in glasvezels gemodelleerde dak boven de afdelingen.

Deze sierlijke machines werden “electrisch” blauw geverfd... Was dat geen goed idee ?

Voornaamste afmetingen :

Lengte buiten de buffers 17,221 m
Breedte kast 2,667 m
Hoogte kast 3,765 m
Hoogte (gestreken stroomafnemers) 3,980 m
Hoogte (stand tegen bovenleiding) 4,860 m

Bron : Het Spoor, mei 1960