Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > De CC van de Gotthard

De CC van de Gotthard

Phil Dambly.

lundi 20 décembre 2010, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

In het hart van Europa telt de lijn Bazel-Chiasso, de zogenaamde Sint-Gotthardlijn, niet minder dan 71 tunnels en 519 bruggen en viaducten. Het is een zeer golvende lijn die de grote industriële centrums van het noorden en het zuiden der Alpen verbindt.

In 1884, doorreed de snelste trein deze lijn in 9 h 40. Na de electrificatie, in 1924, werd dezelfde afstand afgelegd in 6 h 12 tegen een gemiddelde snelheid van 50 km/h. Thans is de rittijd teruggebracht op 5 h tegen een gemiddelde van 64 km/h, ofschoon de lijn lange hellingen telt die tot 27 per duizend stijging vertonen. Deze uitslag werd bekomen dank zij de nieuwe Ae 6/6 van de S.B.B. Deze locomotieven, van het CC-type, reeks 11 400, die in een donker olijfgroen geschilderd zijn, slepen op de hellingen een maximumlast van 600 ton tegen een snelheid van 75 m/h.

In 1952 werden twee prototypes (11 401 en 11 402) in dienst gesteld. Een tweede reeks van 12 locomotieven (11 403 - 11 414) werd in 1957 geleverd. Hetzelfde jaar volgde een nieuwe reeks van 13 machines (11 415 - 11 427). Deze laatsten en die welke kort daarna zullen geleverd worden, dragen geen gechromeerde band meer. De 11 427 werd in 1958 te Brussel tentoongesteld.

De Zwitserse benaming 6/6 betekent dat de zes assen drijfassen zijn. In Zwitserland is een CC een 6/6, een BB een 4/4, een 2D2 een 4/8, enz.

Technische steekkaart :

Lengte 18,400 m
Breedte 2,950 m
Hoogte 3,760 m
Vermogen 5 280 pk
Maximum snelheid 125 km/h
Totaal gewicht 120 ton
Spanning 15 000 volt (eenfazig, 16 2/3 perioden)

Bron : Het Spoor, juli 1960