Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior > Onze bruggen

Onze bruggen

mercredi 27 avril 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Sedert de oprichting van de spoorwegen in België werden talrijke belangrijke bruggen en viaducten gebouwd. Enkele hiervan zijn :

  • De viaduct over het dal van de Pede te Schepdaal (lijn Brussel-Gent), met 16 gewelven van 23,16 m spanwijdte ;
  • De viaduct van Renory, op de lijn Fexhe-Kinkempois, met 9 gewelven van 61,40 m spanwijdte en één van 34 m ;
  • De viaduct van Montzen, meer dan een kilometer lang, bestaande uit 22 metalen brugdekken van 48 m spanwijdte, aan beide uiteinden ondersteund door twee landhoofden en, tussen deze laatste, door 5 landhoofdpijlers en 16 gewone pijlers ;
  • De brug van Val-Benoit, over de Maas te Luik, meer dan 200 m lang, verdeeld in drie overbruggingen van 53,85 m en twee van 25 m ;
  • De viaduct van Roanne-Coo, 186 m lang, waarvan de twee hoofdgewelven elk een spanwijdte van 25 m hebben ;
  • De gemengde hefbrug (spoor - weg) over de Schelde te Temse ;
  • De viaduct van Thanville te Pondrôme, op de lijn Dinant-Virton ;
  • De metalen brug van Anseremme, aan de samenvloeiing van Maas en Lesse, op de lijn Dinant-Virton.
De viaduct op de lijn Bertrix-Muno.
De viaduct van Renory.
De brug te Temse.
De viaduct van Montzen.

Bron : Het Spoor, mei 1964