– Als we het tot morgen uithouden, zijn we gered, fluistert hij.
Instinctmatig streelt ze het hoofd van haar zoon. Hij moet leven, denkt ze, groot worden, iedereen moet tegen hem opkijken. Hij is mijn zoon. Ze zullen hem niet krijgen. Niemand krijgt hem, tenzij over mijn lijk. Naar de houten rooster, waarop wat verder nog aardappelen liggen, draagt de dochter een paar kussens, waarop ze een gemakkelijke houding zoekt. Het is stil geworden om het station. De nacht is vloeiend zwart. In de (...)
Articles les plus récents
-
Het station (XIII)
20 april, door rixke -
France : Trains « autos-couchettes »
20 avril, par rixkePendant la saison 1966, les trains « autos-couchettes », circulant sur 26 itinéraires, ont transporté 89.130 automobiles et 228.095 voyageurs. Le trafic de ces trains a doublé en cinq ans.
-
U.S.S.R.: De Russische Spoorwegen, een reus die immer groter wordt
19 april, door rixkeHet grootste spoorwegnet ter wereld – een kolos die einde 1965 130.000 km lang was en waarvan de expansie onstuitbaar is – voert een omvangrijk moderniseringsprogramma uit. Alleen reeds de elektrificatie wordt voortgezet in een tempo dat thans meer dan 2.000 km per jaar bedraagt. Zo pas werd er een nieuwe lijn van 70 km in bedrijf genomen tussen Makat, in de streek van Guryev naar Kazakhstan, en het schiereiland Mangyshlak, waar onlangs rijke petroleumbronnen werden ontdekt. Gedurende de (...)
-
Pays-Bas
19 avril, par rixkeAppliquant la directive européenne qui autorise les grosses entreprises à se fournir à l’étranger, les chemins de fer néerlandais (NS) ont signé un contrat avec une compagnie d’électricité allemande pour acquérir chez eux la moitié de l’énergie nécessaire, soit 700 gigawatts/heure. L’autre moitié sera fournie par une compagnie nationale basée à Rotterdam. Afin d’acheminer le « courant allemand » jusqu’aux deux cent quinze centres de distribution, les NS ont également conclu un accord avec (...)
-
Japan: Het verkeer op de Tokaïdo-lijn
18 april, door rixkeDe Europese reiziger staat steeds enigszins verbaasd wanneer hij de dienstregeling der treinen van de Tokaïdo-lijn inkijkt. Die nieuwe lijn van 515 km wordt inderdaad elke dag, tussen 6 en 24 uur, door een zestigtal treinen bereden, en zulks zowel in de richting Tokio - Shin-Osaka als in de richting Shin-Osaka - Tokio.
Buiten enkele treinen die uit het ene of het andere eindstation vertrekken om in een station onderweg te stoppen, legt het merendeel der treinen het traject van ’t begin (...) -
France : Le « Capitole » : du 200 à l’heure sur 70 km
18 avril, par rixkeDepuis le 28 mai, la vitesse limite du « Capitole » entre Paris et Toulouse a été relevée à 160 et même 170 km/h, sur de nombreux secteurs de cette ligne, et portée à 200 km/h entre Les Aubrais et Vierzon (70 km). Ainsi, le trajet de 400 km de Paris à Limoges par le « Capitole » se fait en 2 h 55, soit à une moyenne d’environ 137 km/h.
-
Italië: Om de autobus te vervangen
17 april, door rixkeEinde 1965 werd tussen Bari en Barletta (70 km) een spoorlijn in bedrijf genomen om de autobusdienst te vervangen. Dat baanvak wordt geëxploiteerd door de „Ferro-tranviara S.A. Italiana” die elke dag 16 stopdiensten inlegt welke onderhouden worden door elektrische motorwagens gevoed met 3 kV gelijkstroom. Het traject Bari - Barletta, 6 tussenhaltes inbegrepen, wordt afgelegd in 70 minuten.
-
Eurotunnel
17 avril, par rixke1998 a été l’année du vrai démarrage pour Eurotunnel : tous les trafics sont en hausse ainsi que le chiffre d’affaires (+36%). Le lien fixe a transporté au total 20 millions de passagers d’une rive à l’autre de la Manche contre 15 millions en 1997. Si le transport par navettes Eurotunnel des voitures et des autocars a augmenté en moyenne de 47 %, celui des poids lourds a enregistré une hausse spectaculaire de 175 %.
Les transports assurés par les Eurostars et autres trains de fret ont (...) -
Frankrijk - Groot-Brittannië: De tunnel onder het kanaal
16 april, door rixkeNa uitschakeling van de brug en de te water te laten tunnel, is de keuze van de technici gevallen op een geboorde tunnel. Die tunnel zou bestaan uit twee evenwijdige spoorgalerijen van 52 km lang, waarvan 36 onder zee, volgens een algemene aslijn Sangatte - Dover, en op een diepte van een vijftigtal meter onder de zeebodem. Naast de normale spoorwegdiensten, zouden tussen de twee eindstations (afstand 70 km) eveneens pendeltreinstellen voor autovervoer rijden die normaal 1.800 auto’s per (...)
-
Canada : Le train du Centenaire
16 avril, par rixkeLe train du centenaire de la Confédération sera équipé d’un avertisseur sonore à cinq tons qui, mis en action, donnera les cinq premières notes de l’hymne « O Canada... ».