Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Bergen - Doornik - Moeskroen onder draad

Bergen - Doornik - Moeskroen onder draad

maandag 31 januari 2011, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Op 19 januari 1982 werd de elektrificatie van het baanvak Bergen - Doornik - Moeskroen plechtig in gebruik genomen. De elektrificatie van dit baanvak betekende meteen de voorlaatste stap naar de voltooiing van een Waalse dwarslijn die de voornaamste steden van Wallonië onderling zal verbinden.

De snelheid, die vroeger tot 80 en soms tot 40 km/h beperkt was, zal worden opgevoerd tot 90 en zelf s tot 140 km/h. Anderzijds wordt het rijkomfort aanzienlijk verhoogd door het gebruik van langgelaste spoorstaven, het verbeteren van het algemeen tracé en de uitschakeling van talrijke bochten en tegenbochten. Bovendien werden, zoals dat steeds het geval is bij de modernisering van een lijn, een aantal overwegen door kunstwerken vervangen, wat natuurlijk de veiligheid van het verkeer in het algemeen beslist ten goede komt.


Bron: Het Spoor, maart 1982