Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > S.N.C.F. BB 25100.

S.N.C.F. BB 25100.

mercredi 11 mai 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Die locomotieven voor gemengde dienst, genummerd van 25101 tor 25125, werden in 1964-65 geleverd. Het zijn machines voor twee stroomsystemen, met siliciumgelijkrichters, uitgerust met elektrische weerstandsremmen. Het aanbrengen van een belangrijk blok weerstandenregelaar kon geschieden door de hoofdtransformator tussen de langsliggers te verlagen. De bogies SFAC, die een cardanoverbrenging “Jacquemin” hebben, omvatten ieder twee in draagframe opgehangen motoren. De cabines zijn versterkt met een beschermende plaat van 8 mm. De BB 25100 zijn in dienst op de lijn Dijon - Neufchâteau en maken deel uit van het depot van Chalindrey.

De levering van 46 BB 25200 begon in 1965. Ze zijn een snellere versie van de vorige locomotieven en zijn bestemd voor de lijnen Parijs - Rennes en Marseille - Vintimille.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : B°B° ;
  • spoor : 1,415 m ;
  • bouwers elektrisch gedeelte : Constructions Electro-mécaniques Jeumont-Schneider ;
  • mechanisch gedeelte : Soc. des Forges et Ateliers du Creusot (SFAC) ;
  • spanning : 1.500 volt gelijkstroom/25.000 volt wisselstroom 50 perioden ;
  • continuvermogen : 4.600 pk met gelijkstroom, of 5.600 pk met wisselstroom ;
  • max. snelheid : 130 km/h (25.100), 160 km/h (25.200) ;
  • totaal gewicht : 14 t ;
  • belasting per as : 21 t ;
  • middellijn wielen : 1,250 m ;
  • tot. lengte : 16,200 m ;
  • breedte bak, onderste deel : 2.980 m ;
  • uiteenneembaar bovendeel : 2,150 m ;
  • hoogte dak : 3,650 m ;
  • hoogte aan de afrondingen der uiteinden : 3.700 m ;
  • hoogte neergelaten pantografen : 4.275 m.


Bron : Het Spoor, april 1966