Accueil > Het Spoor > Rollend materieel > Het eerste autonome spoorweg postkantoor.

Het eerste autonome spoorweg postkantoor.

mercredi 22 juin 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Op 15.9.1840 reed op de lijn Brussel-Antwerpen het eerste spoorwegpostkantoor van Europa. Naargelang het net zich uitbreidde, volgden er andere, en op 30 januari 1850 werd die nieuwe dienst definitief opgericht bij het K.B. dat het invoeren ervan op alle lijnen van de Staat voorschreef.

Terwijl ze tegelijkertijd de sortering en het vervoer van de post verzekeren, verlichten die kantoren het werk van de vaste sorteerkantoren. Aldus kan de post die, waar ook, vóór de laatste lichting in de bus gestoken wordt, de volgende dag aan haar geadresseerde besteld worden, zelfs indien deze in de andere hoek van het land woont.

Thans vervoeren 22 kantoren, die Brussel tussen middernacht en halfdrie verlaten, de laatste post en beëindigen de sortering ervan onderweg. ’s Avonds rijden ze in tegenovergestelde richting en sorteren ze de in de late namiddag ingezamelde post om ze te Brussel aan andere postrijtuigen af te geven.

Daar versleten rijtuigen dienden vervangen te worden en, bovendien, de dienstregelingen van de N.M.B.S. niet altijd konden beantwoorden aan de vereisten van de Posterijen, dacht dit Bestuur dat het beter over eigen autonome rijtuigen kon beschikken die, in overleg met de spoorweg, volgens een aan zijn behoeften aangepaste dienstregeling zouden rijden.

Het probleem werd door de twee administraties onderzocht, en zo zullen wij dubbele stellen van het type 1935 zien rijden die, rekening houdend met het gemak van werken, de veiligheid, het comfort van het personeel, de snelheid van het sorteren, het laden en lossen van de post in een minimum tijd, zo rationeel mogelijk omgebouwd en uitgerust werden.

Het eerste autonome spoorwegpostkantoor, dat op 5 maart jl. plechtig in gebruik genomen werd, bedient de sectoren van de sorteercentra Namen en Libramont. Later komen die van Gent en Oostende aan de beurt en daarna zullen Luik en Hasselt door andere “rode treinen” bediend worden.

JPEG - 50.8 ko
801

Bron : Het Spoor, april 1968