Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Jugoslovenske Zeleznice. Reeks 362.

Jugoslovenske Zeleznice. Reeks 362.

mercredi 6 juillet 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Van 1962 tot 1967 heeft de Italiaanse industrie 90 elektrische locomotieven geleverd die beantwoorden aan de strenge eisen welke door de exploitatie van het Joegoslavische net gesteld worden. Die machines voor gemengde diensten zijn afgeleid van de Italiaanse locomotieven van de groepen E. 636, E. 645 en E. 646 [1]. Ze trekken o.m. goederentreinen van 570 t met een snelheid van 40 km/h op een helling van 25 per duizend, ten Oosten van Rijeka, die 35 km lang is. De afkoeling van de aanloopweerstanden geschiedt door vier pompen die de buitenlucht aanzuigen door middel van “Miofilters” welke in de langswanden opgesteld zijn. De drie draaistellen, voorzien van rollagers, hebben elk twee volledig opgehangen motoren per as. Pneumatische en rheostatische remmen. Men treft die locomotieven aan op de lijnen welke van Ljubljana lopen naar Jesenice (Oostenrijkse grens), Zidani Most, Trieste (Italië), en op de lijn Ljubljana - Rijeka (ex-Fiume) - Ogulin - Karlovac - Zagreb. Er worden thans vijftien nieuwe exemplaren geleverd.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : BoBoBo ;
  • spoor : 1,435 m ;
  • bouwers elektrisch gedeelte : Ansaldo San Giorgio Compagnia Generale (ASGEN) ;
  • mechanisch gedeelte : Officine Mechanice Ferroviarie Pistoiesi ;
  • spanning : 3.000 volt gelijkstroom ;
  • uurvermogen : 3.090 kW (4.200 pk) ;
  • max. snelheid : 120 km/h ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 110 t ;
  • belasting per as : 18,300 t ;
  • middellijn wielen : 1,250 m ;
  • totale lengte : 18,400 m ;
  • breedte kast : 3,000 m ;
  • hoogte dak : 3,722 m ;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers : 4,200 m ;
  • totale hoogte (daklijn) : 4,250 m.


Bron : Het Spoor, juni 1968