Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Osthannoversche Eisenbahnen. N° 200.091 tot 200.093.

Osthannoversche Eisenbahnen. N° 200.091 tot 200.093.

Phil Dambly.

lundi 9 mai 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De Oosthannoverse Spoorwegen (OHE) zijn, wegens hun uitgestrektheid, het belangrijkste particuliere spoorwegnet van Duitsland. Ze werden opgericht in 1944 om de exploitatie over te nemen van een tiental enkelsporige, secundaire lijnen die voordien door evenveel autonome maatschappijen geëxploiteerd warden. Al de lijnen vormen een net van 335 km, dat draait om de steden Lüneburg en Celle, te midden van de “Lüneburger Hei”, ten oosten van de as Hamburg - Hannover.

De drie modernste locomotieven van het OHE-park zijn : de 203.091 “Celle”, de 200.092 “Lüneburg” en de 200.093 “Berlin”. Ze behoren tot het type DG 2000 C’C’M, een genormaliseerd model van een bouwer uit Keulen, dat men op verschillende particuliere netten van de Bondsrepubliek terugvindt. Die diesellocomotieven voor gemengde dienst zijn uitgerust met twee tweetaktmotoren met drukvulling, hebben een uurvermogen van 1.000 pk en twee hydraulische overbrengingen. Het frame is samengesteld uit gelaste staalplaten. Geluidsvrije, centraal gelegen cabine, met twee bedieningsposten. Pneumatische rem. Draaistellen van gelast staal met ophanging van de assen door middel van bladveren. Rollagerpotten. Mogelijkheid om uitrusting aan te brengen voor het rijden in treinschakeling en rijdbaarheid in beide richtingen.

VOORNAAMSTE KENMERKEN.

  • Symbool : CC ;
  • spoor : 1,435 m ;
  • bouwer : Klöckner-Humbolt-Deutz ;
  • dieselmotoren : Deutz ;
  • nominaal vermogen : 2.000 pk ;
  • transmissies : Voith ;
  • max.-snelh. : 70 km/h ;
  • gewicht in rijvaardige staat : 108 t ;
  • belasting per as : 18 t ;
  • middellijn wielen : 1,050 m ;
  • totale lengte : 18,540 m ;
  • breedte frame : 3,050 m ;
  • breedte cabine : 2,800 m ;
  • breedte motorkappen : 1,860 m ;
  • hoogte voetplaat : 1,450 m ;
  • hoogte kappen : 3,500 m ;
  • hoogte dak : 4,125 m ;
  • hoogte uitlaten : 4,175 m ;
  • totale hoogte : 4,260 m.


Bron : Het Spoor, december 1968