Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Osterreichische Bundesbahnen. Reeks 1042.

Osterreichische Bundesbahnen. Reeks 1042.

Phil Dambly.

lundi 30 mai 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

In 1963 hebben de Oostenrijkse Bondsspoorwegen de eerste locomotieven in dienst gesteld van die reeks welke 40 exemplaren omvat. Indien ze voldoening schenken, zullen er nog een honderdtal worden besteld. Ze zijn ingedeeld bij de Zuidlijn (Sudbahn), Wien - Semmering - Graz/Villach en zullen ook worden ingezet op de Arlberg-lijn, Buchs - Innsbrück - Saltzburg.

De transmissie van het vermogen der motoren op de assen geschiedt door elastische aandrijving met rubbersegmenten. De bogies zijn uit gerust met draagpotten. Die locomotieven voor gemengde dienst zijn voorzien van een drukluchtrem en van een nieuwe elektrische terugvoedings- en weerstandsrem. Ze kunnen 500 ton slepen op hellingen van 95 ‰ van de Semmering.

VOORNAAMSTE KENMERKEN :

  • symbool, BoBo ;
  • spoor, 1,435 m ;
  • bouwers van het mechanisch gedeelte, Simmering-Graz-Pauker ;
  • elektrisch gedeelte, Elin-Union ;
  • spanning, 15.000 volt wisselstroom 16 2/3 perioden ;
  • uurvermogen, 4.800 pk ;
  • max.-sneiheid, 130 km./u. ;
  • bedrijfsklaar gewicht, 83 t. ;
  • belasting per as, 20,700 t, ;
  • middellijn der wielen, 1,250 m. ;
  • totale lengte, 16,220 m. ;
  • breedte kast, 3,020 m. ;
  • hoogte dak, 3,850 m. ;
  • hoogte lichtkap, 4,050 m. ;
  • hoogte neergelaten stroomafnemers, 4,625 m.


Bron : Het Spoor, mei 1965