Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Spoorwegen van Beneden Kongo naar Katanga. Type 2400.

Spoorwegen van Beneden Kongo naar Katanga. Type 2400.

Phil Dambly.

lundi 13 juin 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

Om de prestaties na te gaan die door de lichte locomotieven kunnen gerealiseerd worden, heeft de B.C.K., die het net Katanga - Dilolo - Leopoldstad (K.D.L.) exploiteert, twee prototypen met siliciumgelijkrichters besteld. De BoBo, die in 1960 geleverd werden, hebben slechts één stroomafnemer. Vier andere locomotieven zullen weldra geleverd worden. Het zijn de 2450, schier volkomen gelijk aan de 2400, maar dan met twee stroomafnemers. De zes locomotieven, die in gemengde diensten worden ingezet, zijn uitgerust met een rechtstreeks luchtremstelsel en met een automatische vacuümrem. De draaistellen BN zijn gebouwd volgens hetzelfde principe als die van onze typen 150 en 212.

VOORNAAMSTE KENMERKEN (tussen haakjes, die der 2450) :

  • Spoor : 1,067 m ;
  • bouwers : Brugeoise & Nivelles, voor het mechanisch gedeelte, en A.C.E.C, voor het elektrisch gedeelte ;
  • spanning : 25.000 V wisselstroom 50 perioden ;
  • constant vermogen : 2.000 pk (2.200) ;
  • max. snelheid : 70 km/h ;
  • bedrijfsklaar gewicht : 56 ton (60) ;
  • belasting per as : 14 ton (15) ;
  • middellijn der wielen : 1,050 m ;
  • totale lengte : 13,440 m ;
  • breedte kast : 3,000 m ;
  • hoogte dak : 3,465 m ;
  • hoogte met neergelaten stroomafnemer : 4,260 m.


Bron : Het Spoor, februari 1964