Rixke Rail’s Archives

Accueil > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken > Danske Statsbaner. Reeks My 1100.

Danske Statsbaner. Reeks My 1100.

Phil Dambly.

lundi 27 juin 2011, par rixke

Toutes les versions de cet article : [français] [Nederlands]

De D.S. bezitten 44 exemplaren van die locomotieven van Amerikaanse opvatting en van Zweedse makelij. De eerste werden geleverd in 1954. De My 1100, bestemd voor de “reizigers”- en “goederen”-diensten kunnen functioneren als tweevoudige eenheden en zijn voorzien van kopdeuren die in de locomotiefkap werden aangebracht. Ze zijn uitgerust met een stoomketel voor de verwarming der treinen. Niettegenstaande talrijke kleinere verschillen herinneren ze aan de typen 202 van de N.M.B.S. De flexicoil-draaistellen van de typen 202 zijn nochtans van vormgietstaal, terwijl die van de My-machines van gelast staal zijn. De motoren zijn met de neus opgehangen en er zijn er slechts twee per draaistel gezien de middenas een loopas is.

VOORNAAMSTE KENMERKEN :

  • symbool, A1A-A1A ;
  • spoor, 1,435 m ;
  • bouwers, Nydqvist & Halm Aktiebolag (Nohab) ;
  • dieselmotor, General Motors ;
  • nominaal vermogen, 1.950 pk ;
  • beschikbaar, 1.800 pk ;
  • overbrenging, generator en vier motoren General Motors ;
  • max.-snelheid, 130 km/u ;
  • bedrijfsklaar gewicht, 104 ton ;
  • belasting per as, 17,500 ton ;
  • middellijn der wielen, 1,015 m ;
  • totale lengte, 18,900 m ;
  • breedte kost, 2,924 m ;
  • hoogte dak, 4,147 m ;
  • totale hoogte, 4,237 m.


Bron : Het Spoor, januari 1965